Electronic Music

Originally, music in which the sound material is not pre-recorded, but instead uniquely generated electronically, historically through oscillators and noise generators, currently digitally. There are some, particularly in the United States, who use this term today as a synonym for electroacoustic music. The German equivalent, Elektronische Musik has more precise historical connotations, referring to electronically generated post-serial composition that commenced in the early 1950s in the broadcast studios in Cologne. In French, electronic music is also currently used as a synonym for genres of popular electronic music such as techno.

Musique électronique

À l'origine, la musique électronique était composée à l'aide de matériaux sonores non enregistrés et donc produits uniquement avec des générateurs électroniques, historiquement des oscillateurs, et des générateurs de bruits analogiques, actuellement numériques. Toutefois, il y a le cas particulier des Etats-Unis, pays dans lequel ce terme est un synonyme de musique électroacoustique. L'équivalent allemand Elektronische Musik est historiquement plus précis car il fait référence à la tradition des musiques post-sérielles électroniques qui commença au début des années 50 dans les studios de la radio de Cologne. En France, ce terme est aussi employé actuellement pour désigner les musiques populaires électroniques

Musica elettronica

Originariamente la musica elettronica era composta con materiali sonori non registrati e prodotti con generatori come gli oscillatori e i generatori analogici (ora digitali) di rumore. Tuttavia, nel caso particolare degli Stati Uniti, il termine è sinonimo di musica elettroacustica. L'equivalente tedesco Elektronische Musik storicamente è più circoscritto perché si riferisce alla tradizione della musica post-seriale elettronica iniziata all'inizio degli anni Cinauqnta negli studi della radio di Colonia. In Francia, il termine è usato attualmente per indicare la musica popolare elettronica.

Elektronische Musik

Originally, music in which the sound material is not pre-recorded, but instead uniquely generated electronically, historically through oscillators and noise generators, currently digitally. There are some, particularly in the United States, who use this term today as a synonym for electroacoustic music. The German equivalent, Elektronische Musik has more precise historical connotations, referring to electronically generated post-serial composition that commenced in the early 1950s in the broadcast studios in Cologne. In French, electronic music is also currently used as a synonym for genres of popular electronic music such as techno.

Música Electrónica

Originalmente, música en la que el material sonoro no está pregrabado sino generado únicamente por medios electrónicos. Mientras que antes estos medios eran osciladores y generadores de ruido, en la actualidad se emplean recursos digitales. Algunas personas, especialmente en los Estados Unidos, utilizan hoy este término como sinónimo de Música Electroacústica. El equivalente alemán, Elektronische Musik, tiene connotaciones históricas más precisas, refiriéndose a las composiciones post-serialistas generadas electrónicamente que comenzaron a crearse en los primeros años de la década del 50 en los estudios de la radio de Colonia. En francés, se le dice actualmente música electrónica también a los géneros populares del tipo electrónico, tales como el tecno.

References

Appleton J. H., Perera R. C. (1975) The Development and Practice of Electronic Music
Appleton J. H. (1990) Composer pour des nouveaux instruments
Appleton J. H. (1996) Musical Storytelling
Barrière F. (2003) Où en est la musique électroacoustique aujourd'hui ?
Barrière J.-B., Haynes S., Lorrain D., Harvey J. (1984) Notes on the realization of Bhakti
Battier M. (1992) Sculpter la transparence. L'écriture, le geste, l'environnement
Battier M. (1995) Une nouvelle géométrie du son. Le paradoxe de la lutherie électronique
Battier M. (1999) Les polarités de la lutherie électronique
Battier M. (2002) L'opéra et les technologies du son artificiel
Battier M. (2003) Science et technologie comme sources d'inspiration
Battier M. (2003) Laboratoires
Bayle F., Gayou É. (2003) Hasard et nécessité
Beaucage R. (2004) Le courant électrique dans Montréal/Nouvelles Musiques
Behrman D., Kuivila R. (1998) Composing with Shifting Sand: A Conversation between Ron Kuivila and David Behrman on Electronic Music and the Ephemerality of Technology
Bennett G. (1990) Repères électro-acoustiques
Beyls P. (1978) History and development of IPEM Studio
Bischoff J. (1991) Software as Sculpture: Creating Music from the Ground Up
Boehmer K. (1990) Aspects socio-esthétiques de la musique électronique
Boehmer K. (2002) Koenig - Sound Composition - Essay
Borio G. (1993) New Technology, New Techniques: The Aesthetics of Electronic Music in the 1950's
Bossis B. (2002) Karlheinz Stockhausen
Bossis B. (2003) Introduction à l’histoire et à l’esthétique des musiques électroacoustiques
Bossis B. (2005) La voix et la machine. La vocalité artificielle dans la musique contemporaine
Boucourechliev A. (1960) La musique électronique
Boulanger R. (1984) Interview with Roger Reynolds, Joji Yuasa and Charles Wuorinen
Boulez P. (1966[1958]) Concrète (Musique)
Brandorff S., Cour J. l. (1975) Aspects of the Serial Procedures in Karlheinz Stockhausen's Kontakte
Burt W. (1995) Listening to the Ten Tape Pieces by Kenneth Gaburo
Castanet P.-A. (2001) Voyages en Nouvelles Atlantide
Chadabe J. (1996) The History of Electronic Music as a Reflection of Structural Paradigms
Chadabe J. (2001) Preserving Performances of Electronic Music
Chion M. (1972) Vingt années de musique électro-acoustique
Chion M., Berio L. (1975) Luciano Berio et l'avenir de la musique électroacoustique
Chion M. (1982) La musique électroacoustique
Ciamaga G. (1975) The Tape Studio
Clarke M. (1999) Revisiting Kontakte: Issues of History, Performance and Intuition
Cremashi A. (2005) Parola-suono-silenzio: Guai ai gelidi mostri di Luigi Nono (Word-sound-silence: Guai ai gelidi mostri by Luigi Nono)
Cremashi A., Giomi F. (2005) Il suono trasparente. Analisi di opere con live electronics (Transparent sound. Analyses of live electronic works)
Cross L. M. (1967) A bibliography of electronic music
Cross L. M. (1968) Electronic Music, 1948-1953
Cross L. M. (1999) Reunion: John Cage, Marcel Duchamp, Electronic Music and Chess
D'Escriván J. (2006) To sing the body electric: Instruments and effort in the performance of electronic music
Dack J. (1998) Strategies in the Analysis of Karlheinz Stockhausen's Kontakte für elektronische Klänge, Klavier, und Schlagzeug
Dack J. (1999) Karlheinz Stockhausen's Kontakte and Narrativity
Dack J. (2002) Histories and Ideologies of Synthesis
Dahlhaus C. (1970) Ästhetische Probleme der elektronischen Musik (Aesthetic problems related to electronic music)
Dalmonte R., Baroni M. (1992) Secondo convegno europeo di analisi musicale. Università degli studi di Trento (Second European conference on music analysis. University of Trento)
Dashow J. (2002) Looking into Sequence Symbols
Davidovsky M., Ortiz P. (1990) Entretien avec Mario Davidovsky
Davies H. (1964) A Discography of Electronic Music and Musique Concrète
Davies H. (1966) A Discography of Electronic Music and Musique Concrète: Supplement
Davies H. (1986) Storia ed evoluzione degli strumenti musicali elettronici (Historical evolution of electronic music instruments)
Davies H. (1992) New Musical Instruments in the Computer Age: Amplified Performance Systems and Related Examples of Low-level Technology
Davies H. (2004) Daphne Oram: Tribute to a Pioneer
De Benedictis A. I. (2004) Scrittura e supporti nel Novecento: alcune riflessioni e un esempio (Ausstrahlung di Bruno Maderna) (Writing and support in 20th century music: some remarks and an example (Ausstrahlung by Bruno Maderna))
Decroupet P. (1994) Timbre Diversification in Serial Tape Music and its Consequence on Form
Delalande F. (2001) Qu'est-ce que l'électroacoustique ?
Delalande F. (2003) Le paradigme électroacoustique
DeLio T. (2002) Diamorphoses by Iannis Xenakis
Denis J.-F. (2000) L'électroacoustique au Canada
Deutsch H. A. (1976) Synthesis: An Introduction to the History, Theory, and Practice of Electronic Music
Di Scipio A. (2002) A Story of Emergence and Dissolution: Analytical Sketches of Jean-Claude Risset's Contours
Doati R., Vidolin A. (1986) Nuova Atlantide. Il continente della musica elettronica 1900-1986 (New Atlantis. The electronic music continent 1900-1986)
Doati R. (1991) György Ligeti's Glissandi: An Analysis
Doornbusch P. (2004) Computer Sound Synthesis in 1951: The Music of CSIRAC
Dürr B. (1975) Valeur et plus value (hypothèses pour l'analyse musicale)
Ebbeke K. (1990) La vue et l'ouïe - Problèmatique des partitions dans la musique électro-acoustique (en particulier chez Karlheinz Stockhausen)
Eimert H. (1957) Musique électronique
(1977) Electronic Music in Sweden
Emmerson S. (1986) The Relation of Language to Materials
Eric Z. (1995) Signs, by Srdjan Hofman, a Directory for the Use of Live Electronics in the Process of Creating Real Musical Time
Ernst D. (1977) The Evolution of Electronic Music
Fabbri F. (1998) Invenzioni, espropri, saccheggi: la “musica elettronica” è anche popular
Fabbri F. (1998) Invenzioni, espropri, saccheggi: la “musica elettronica” è anche popular (Inventing, expropriating, stealing: “electronic music” is also popular)
Fellot L. (1959) La musique électronique : une source inépuisable de jeux sonores inédits
Ferrari G. (1994) Vers un scénario imaginaire : l'opéra radiophonique italien
Ferrari L., Delalande F. (1989) Entretien Luc Ferrari, les avants-gardes musicales
Ferrari L., Warburton D. (1998) Luc Ferrari
Gaburo K. (1989) Murmur
Giomi F. (1995) The Work of Italian Artist Pietro Grossi: from Early Electronic Music to Computer Art
Giomi F., Ligabue M. (1998) Evangelisti's Composition Incontri di Fasce Sonore at WDR: Aesthesic-Cognitive Analysis in Theory and Practice
Glanville R. (2001) Between Now and Then: The Auto-Interview of a Lapsed Musician
Gray D. A. P. (2004) David Tudor in the Late 1980s: Understanding a Secret Voice
Griffiths P. (1979) A Guide to Electronic Music
Griffiths P. (1979) A Guide to Electronic Music
Griffiths P. (1984) Three works by Jonathan Harvey: the electronic mirror
Gripp R. (1975) La musique expérimentale en Suède
Harvey J., Corlaix O. (1999) Jonathan Harvey, l'âme ailée
Heifetz R. J. (1989) On the Wires of Our Nerves: The Art of Electroacoustic Music
Heikinheimo S. (1972) The Electronic Music of Karlheinz Stockhausen. Studies on the Esthetical and Formal Problems of its First Phase
Hinkle-Turner E. (2006) Women Composers and Music Technology in the United States
Holmes T. (2002) Electronic and Experimental Music
Humpert H. U. (2004) L'évolution technologique de la musique électronique au cours des 50 dernières années et son influence sur le travail du compositeur
Hyde J. (2003) Off the Map? - Sonic Art in the New Media Landscape
Höller Y. (1988) La situation présente de la musique électronique
Isaacson L. M., Hiller L. A. (1959) Experimental Music: Composition with an Electronic Computer
Jameux D. (1984) Boulez and the “machine”. Some thoughts on the composer's use of various electro-acoustic media
Kaegi W. (1971) Music and Technology in the Europe of 1970
Kahn D. (2004) A Musical Technography of John Bischoff
Karpen R. (2003) An Interview with James Dashow
Keane D. (1989) Some Practical Aesthetic Problems of Electronic Music Composition
Koenig G. M. (1967) Notes on the Computer in Music
Koenig G. M. (1972) Studium im Studio (1959)
Koenig G. M. (1972) CEM Fondation Gaudeamus à Bilthoven
Koenig G. M. (1979) Projekt Eins - Modell und Wirklichkeit (Projekt Eins - Model and reality)
Koenig G. M. (1987) Genesis of Form in Technically Conditioned Environments
Koenig G. M. (1998) Studium im studio (1959)
Kohl J. (2002) Serial Composition, Serial Form, and Process in Karlheinz Stockhausen's Telemusik
Kröpfl F. (1995) Experiences and Reflexions on Electroacoustic Music
Küpper L. (1975) Élaboration de la musique électronique à partir d'un ordinateur musical. Tendance à l'automatisation de la composition. Génération d'un monde sonore autonome par interstimulations d'automates sonores
Küpper L. (1975) Élaboration de la musique électronique à partir d'un ordinateur musical. Tendance à l'automatisation de la composition. Génération d'un monde sonore autonome par interstimulations d'automates sonores
Küpper L. (1978) New Possibilities of Vocal Music: Phonèmes, Allophones, Phonatomes, Logatomes, Phonetic Microsounds
Küpper L. (1998) Expérimentations et prospections
(2000) La musique électroacoustique
Laske O. (2002) Subscore Manipulation as a Tool for Compositional and Sonic Design
Leipp É. (1968) La musique expérimentale au laboratoire d'acoustique
Lewis P. T. (1978) Electronic Music at the University of Iowa
Licata T. (2002) Luigi Nono's Omaggio a Emilio Vedova
Licata T. (2002) Electroacoustic Music: Analytical Perspectives
Little D. (1993) Composing with Chaos; Applications of a New Science for Music
Luening O. (1964) Some Random Remarks about Electronic Music
Luening O. (1975) Origins
Machover T., Giugno G. d. (1985) Entretien avec Giuseppe di Giugno
Machover T., Subotnik M. (1996) Interview with Mort Subotnick
Makan K. (2003) An Interview with Gerard Pape
Mandolini R. (2006) Musique informelle, musique électroacoustique : une convergence insoupçonnée ?
Manning P. D. (2003) The Influence of Recording Technologies on the Early Development of Electoacoustic Music
Marcías G. (2004) Les origines de la musique électroacoustique au Mexique
McCartney A. (2000) Soundscape Composition and the Subversion of Electroacoustic Norms
Menezes F. (1998) La spatialité dans la musique électroacoustique. Aspects historiques et proposition actuelle
Miereanu C. (1974) Une musique électronique et sa “partition” Artikulation
Moles A. A. (1957) Machines à musique. L'apport des machines électronique et électroacoustiques à la nouvelle sensibilité musicale.
Moles A. A. (1959) Instrumentation électronique et musique expérimentales
Moles A. A. (1962) Das neue Verhältnis zwischen Musik und Mathematik (The new relationship between music and mathematics)
Moles A. A. (1968) L'évolution actuelle des musiques expérimentales
Moore F. R. (1996) Dreams of Computer Music - Then and Now
Morawska-Büngeler M. (1988) Schwingende Elektronen. Eine Dokumentation über das Studio für Elektronische Musik des Westdeutschen Rundfunks in Köln 1951-1986 (Swinging Electrons. A Documentation of the Electronic Music Studio at the WDR Cologne 1951-1986.)
Morthenson J. W. (1989) Aesthetic Dilemmas in Electronic Music
Neumann F. (1997) Weg von der Natur - hin zur Elektronik (Moving away from nature - towards the electronic)
Neumann F. (1997) Weg von der Natur - hin zur Elektronik
Newson G. (1968) Electronic Odyssey
Palmer J., Harvey J. (1999) Jonathan Harvey
Pascal M. (1999) Le studio instrumental : les données d'une virtuosité à l'intérieur même du son
Patrick H. P. (1970) Composer, Computer, and Audience
Paul D. (2004) Karlheinz Stockhausen
Peignot J. (1960) De la musique concrète à l'acousmatique
Pellegrino R. (1983) The Electronic Arts of Sound and Light
Perloff N. (2004) Hearing Spaces: David Tudor's Collaboration on Sea Tails
Pestalozza L., Galante F. (1998) Metafonie. Cinquanta anni di musica elettroacustica (Metaphonies. Fifty years of electroacoustic music)
Piché J. (1981) Thoughts, Contentions, and Composition: Electronic Music 1981
Pignon P. (1975) Le studio électronique de radio Belgrade
Pongracz Z. (1975) La musique électronique en Hongrie
Pousseur H. (1970) Calcul et imagination en musique électronique
Pousseur H. (1976) La musica elettronica (Electronic music)
Racot G. (2002) Un pont entre des mondes
Radovanovic V. (1974) The Radio Belgrade Electronic Studio
Reibel G., Chiarucci H. (1968) Techniques et manipulations en musique électroacoustique
Reich S., Esselier F. (1971) Steve Reich
Risset J.-C. (1985) Musique et perception
Risset J.-C. (1985) Le compositeur et ses machines. De la recherche musicale
Risset J.-C. (1991) Timbre et synthèse des sons
Risset J.-C. (1996) Digital Techniques and Sound Structure in Music
Risset J.-C. (2001) Problèmes posés par l'analyse d'œuvres musicales dont la réalisation fait appel à l'informatique
Risset J.-C., Meston O. (2001) Portrait d'un homme cultivé
Risset J.-C. (2003) Computer Music: Why?
Roads C. (1978) An Interview with Gottfried Michael Koenig
Roads C. (1988) Interview with Morton Subotnik
Roads C. (1996) The Computer Music Tutorial
Roads C., Dashow J. (1996) Interview with James Dashow
Roads C. (2003) Réflexions sur la musique électronique aujourd'hui
Robindoré B. (1998) Luc Ferrari: Interview with an Intimate Iconoclast
Ruget-Langlois N. (2003) Luigi Nono : la résonance sémantique à travers l'électronique
Russcol H. (1972) The Liberation of Sound
Sabbe H. (1973) Das Musikdenken von Karel Goeyvaerts in Bezug auf das Schaffen von Karlheinz Stockhausen
Sargenti S. (1995) Software per la definizione di strumenti nella musica elettronica: analisi e realizzazione di Mikrophonie I e di Solo di K.Stockhausen (Software for the definition of electronic music instruments: analysis and realization of Mikrophonie I and Solo by K.Stockhausen)
Scaldaferri N. (1998) Documenti inediti sullo Studio di Fonologia Musicale della Rai di Milano (Unpublished documentation at the Studio di Fonologia Musicale della Rai di Milano)
Scaldaferri N. (2002) Musica nel laboratorio elettroacustico. Lo Studio di Fonologia di Milano e la ricerca musicale negli anni Cinquanta (Music in the electroacoustic laboratory. The Studio di Fonologia in Milan and musical research in the 1950s)
Schaeffer P., Peignot J. (1956) Bruits équivoques
Schaeffer P., Peignot J. (1956) Bruits équivoques
Schaeffer P. (1957) Vers une musique expérimentale
Schaeffer P. (1959) Situation actuelle de la musique expérimentale
Schaeffer P. (1971) De l'expérience musicale à l'expérience humaine
Schaeffer P. (2002[1977]) De la musique concrète à la musique même
Schatt P. W. (2005) L’arte della transizione : funzioni dell’elettronica in Mixtur di Karlheinz Stockhausen (The art of transition: electronic functions in Mixtur by Karlheinz Stockhausen)
Schrader B. (1982) Introduction to Electro-acoustic Music
Sciarrino S., Somigli P. (2003) Nature technologique
Semegen D. (1989) Electronic Music: Art Beyond Technology
Shibata M. (1971) Music and Technology in Japan
Shinohara M. (1979) New Music in Japan
Simona S. (1995) Software per la definizione di strumenti nella musica elettronica: analisi e realizzazione di Mikrophonie I e di Solo di K.Stockhausen (Software for the definition of electronic music instruments: analysis and realization of Mikrophonie I and Solo by K.Stockhausen)
Spiegel L. (1996) That was Then - This is Now
Stevance S. M. (2005) De l'univers acoustique aux sphères électroniques : l'itinéraire du timbre dans le Clair-Obscur parasité de Roger Tessier
Stockhausen K. (1962) The Concept of Unity in Electronic Music
Stockhausen K. (1988) Musique électronique et musique instrumentale
Stockhausen K. (1996) Electroacoustic Performance Practice
Stockhausen K., Langlois P. (2003) Aux origines du premier studio de musique électronique européen à Cologne
Stockhausen K., Langlois P. (2003) Aux origines du premier studio de musique électronique européen à Cologne
Taylor T. D. (2001) Strange Sounds: Music, Technology and Culture
Teruggi D. (2001) Electro-acoustic Music in Italy
Teruggi D. (2001) La musique électroacoustique en Italie
Thies W. (1985) Notationsmöglichkeiten für elektronische Musik (Possibilities of Electronic Music Notation)
Thies W. (1987) Vorschläge für eine physikalisch-akustische Notation elektronischer Musik
Toop R. (1981) Stockhausen's Electronic Works: Sketches and Work-Sheets from 1952-1967
Trayle M. (1999) Free Enterprise: Virtual Capital and Counterfeit Music at the End of the Century
Ungeheuer E. (1992) Wie die elektronische Musik »erfunden« wurde...Quellenstudien zu Werner Meyer-Epplers Entwurf zwischen 1949 (How Electronic Music was “Discovered”…Source study of Werner Meyer-Eppler’s Plan between 1949 and 1953)
Ungeheuer E. (1994) From the Elements to the Continuum: Timbre Composition in Early Electronic Music
Ungeheuer E., Decroupet P. (1998) Through the Sensory Looking-glass: the Aesthetic and Serial Foundations of Gesang des Jünglinge
Ungeheuer E. (1999) Musikaliche Experimente in der musikwissenschaftlichen Forschung: Werner Meyer-Eppler und die elektronische Musik (Musical experiments in musicological research: Werner Meyer-Eppler and electronic music)
Ungeheuer E., Decroupet P. (2002) Through the Sensory Looking-Glass: The Aesthetic and Serial Foundations of Gesang der Jünglinge
Vaggione H. (1982) Le courant et le maintenu
Vande Gorne A. (1995) Une histoire de la musique électroacoustique
Varèse E. (1983) 1953-1965 : Invention du futur
Vidolin A. (1980) Interazione fra i livelli di rappresentazione dell'informazione musicale nella composizione mediante elaboratore (Interaction among the representation levels of musical data in computer music composition)
Vidolin A. (1980) Musica e elaboratore. Orientamenti e prospettive (Music and Computer. Guidelines and perspectives)
Vidolin A., Zattra L., De Poli G. (2001) Yesterday Sounds Tomorrow. Preservation at CSC
Vidolin A. (2007) Documentazione, conservazione e restauro dei beni musicali elettronici (Conservation, documentation and restoration of electronic musical assets)
Viola B. (2004) David Tudor: The Delicate Art of Falling
Vérin N., Reich S. (1998) Interview de Steve Reich
Weinland J. D. (1969) Electronic Music Primer
Wick R. L. (1997) Electronic and Computer Music. An Annotated Bibliography
Witherden B. (1996) The Primer: Karlheinz Stockhausen
Wörner K. (1973) Stockhausen: Life and Work
Young R. (2000) Roll Tape: Pioneer Spirits in Musique Concrète
Yuasa J. (1987) The Shadow of Tape Music on Instrumental Music
Zanési C., Boehmer K. (1995) Histoire du studio de la WDR de Cologne
Zanési C., Ferrari L. (1996) Entretien avec Luc Ferrari
Zavada I., Zagaykevych A. (2007) Development of electronic music in Ukraine: emergence of a research methodology
Zinovieff P. (1982) Compositional Attitudes to Electronic Music