La voix et la machine. La vocalité artificielle dans la musique contemporaine

Bossis, Bruno

2005

Rennes: PUR.

Language: French

The author analyses the characteristics of the use of the voice as made and/or manipulated by technology. The first part contains a history of early experiments from the first speaking devices in the eighteenth century to the first electroacoustic studios (Paris, Cologne, Milan) in the 1950s. The second part explores computer-based vocal synthesis and modeling techniques. He also analyses two works: Mortuos Plango, Vivos Voco (1980) by Jonathan Harvey for tape and Les chants de l'amour (1984) by Gérard Grisey for 12 voices and tape. The final part includes an analysis of the role of “vocalité artificielle” (artificial voice) in the imagination of poets and composers through various subjects: the relations between music and text, the notions of rupture and continuity, the role of the computer and the relationships between subject (natural voice) and portrait (artificial voice). An important bibliography completes the book.

Table of Contents:

  • Song of the machine: from dream to reality
    • First stammering
    • A machine culture
    • Up to the music itself
    • The analog post-Schaeffer
    • Towards a digital dematerialisation
    • The meeting of the voice and data processing
    • “Vocalité artificielle” and modeling
    • From the CHANT program to the musical works
    • From the creation to the imaginary
    • The voice of the machine, interpretation of a text
    • Technology, rupture, continuity
    • Between figure and disfiguration
    • Paradoxes and ambiguities
    • Conclusion: a generalised continuum

L'auteur analyse les caractéristiques de la voix fabriquée et/ou manipulée par la technologie. La première partie contient une histoire des premières expérimentations depuis les appareils parlant du XVIIIe siècle aux premiers studios électroacoustiques dans les années 50 (Paris, Cologne et Milan). La seconde partie explore la synthèse numérique de la voix et les techniques de modélisation. L'auteur analyse deux œuvres : Mortuos Plango, Vivos Voco (1980) de Jonathan Harvey pour bande et Les chants de l'amour (1984) de Gérard Grisey pour 12 voix et bande. Dans la dernière partie, l'auteur explore le rôle de la "vocalité artificielle" dans l'imaginaire des poètes et des compositeurs à travers différents thèmes : la relation entre musique et texte, les notions de rupture et de continuité, le rôle de l'ordinateur et les relations entre le sujet (la voix naturelle) et le portrait (la voix artificielle). Une importante bibliographie complète l'ouvrage.

Table des matières

  • Le chant de la machine: du rêve à la réalité
    • Premiers balbutiements
    • Une culture de la machine
    • Jusqu'à la musique même
    • L'analogique au-delà de Schaeffer
    • Vers la dématérialisation numérique
    • La rencontre de la voix et de l'informatique
    • Vocalité artificielle et modélisation
    • Du programme CHANT aux œuvres musicales
    • De la création à l'imaginaire
    • La voix de la machine, interprète d'un texte
    • Technologie, rupture, continuité
    • Entre figure et défiguration
    • Paradoxes et ambiguïtés
    • Conclusion: un continuum généralisé