Historical Electroacoustic Instruments

This term represents a collection of instruments that have been proven significant in terms of the evolution of the field. Although of great interest and significance to the development of electroacoustic music, the present form of this glossary has not attempted to provide a comprehensive list of individual 'early' instruments.

(Bibliographical references and hypertext links will be supplied in this area during future development phases of the EARS resource).

Instruments électroacoustiques historiques

Cette catégorie comprend une collection d'instruments qui ont eu une influence significative dans l'évolution de la musique électroacoustique. Bien qu'il y ait un l'intérêt important dans l'étude de l'évolution de la musique électroacoustique, la forme actuelle de notre lexique ne fournie pas une liste complète de ces premiers instruments.

(des références bibliographiques et des liens hypertextes seront ajoutés dans une phase future de développement de EARS)

Strumenti elettroacustici storici

Il termine include un insieme di strumenti che sono stati riconosciuti per la loro importanza durante l'evoluzione della musica elettroacustica. sebbene di grande interesse e significato per lo sviluppo della musica, lo stato attuale del glossario non si propone di offrire una lista completa degli strumenti pionieristici (sviluppi futuri nella bibliografia e nei collegamenti ipertestuali appartengono alle prossime fasi del progetto EARS).

Historische Elektroakustische Instrumente

This term represents a collection of instruments that have been proven significant in terms of the evolution of the field. Although of great interest and significance to the development of electroacoustic music, the present form of this glossary has not attempted to provide a comprehensive list of individual 'early' instruments.

(Bibliographical references and hypertext links will be supplied in this area during future development phases of the EARS resource).

Instrumentos Electroacústicos Históricos

Este término representa a una colección de instrumentos que han probado ser significativos en la evolución del campo. Aunque de gran interés y significado para el desarrollo de la música electroacústica, la forma actual de este glosario no ha intentado incluir un listado exhaustivo de tales instrumentos pioneros.

(Referencias bibliográficas y enlaces hipertextuales serán provistos en esta área durante las futuras fases de desarrollo de EARS)

References

Alles H. G. (1977) A Portable Digital Sound Synthesis System
Appleton J. H. (1989) 21st-Century Musical Instruments: Hardware and Software
Appleton J. H. (1990) Composer pour des nouveaux instruments
Asuar J. V. (1980) Un sistema para hacer musica con un Microcomputador (A music-making system using a Microcomputer)
Babbitt M. (1964) An Introduction to the R.C.A Synthesizer
Battier M. (1992) Sculpter la transparence. L'écriture, le geste, l'environnement
Battier M. (1995) Une nouvelle géométrie du son. Le paradoxe de la lutherie électronique
Battier M. (1999) L'approche gestuelle dans l'histoire de la lutherie électronique. Étude de cas : le theremin
Battier M. (2000) Electronic Music and Gesture
Battier M. (2002) L'opéra et les technologies du son artificiel
Battier M. (2002) De la phonographie à la lutherie numérique. L'épiphanie du son artificiel
Battier M. (2003) Laboratoires
Berk M. (2000) Analog Fetishists and Digital Futures
Bermúdez Costa J. (1977) Nueva Generación de Instrumentos Musicales Electrónicos (The new generation of electronic music instruments)
Bernardini N. (1986) Live electronics
Blanco J. (2001) Para una historia de la música electroacústica en Cuba
Bossis B. (2003) Introduction à l’histoire et à l’esthétique des musiques électroacoustiques
Boulanger R. (1990) Conducting the MIDI Orchestra, Part 1: Interviews with Max Matthews, Barry Vercoe, and Roger Dannenberg
Cardi M., Ceccarelli L. (2007) “Live electronics”
Chadabe J. (1975) The Voltage-Controlled Synthesizer
Chadabe J. (1981) Paths to a Point in a Musical Landscape
Chadabe J. (1997) The Electronic Music Foundation
Chion M. (1982) La musique électroacoustique
Clozier C. (1981) The Gmebaphone Sound Diffusion Instrument
Clozier C. (2001) The Gmebaphone Concept and the Cybernéphone Instrument
Couprie P. (2002) Oskar Sala (1910-2002)
Dal Farra R. (2006) A Journey of Sound through the Electroacoustic Wires. Art and New Technologies in Latin America (Un voyage du son par les fils électroacoustiques. L'art et les nouvelles technologies en Amérique latine) (Un viaje sonoro a través del mundo electroacústico. Arte y nuevas tecnologías en América Latina)
Dal Farra R. (2006) A Journey of Sound through the Electroacoustic Wires. Art and New Technologies in Latin America (Un voyage du son par les fils électroacoustiques : L'art et les nouvelles technologies en Amérique Latine)
Davies H. (1986) Storia ed evoluzione degli strumenti musicali elettronici (Historical evolution of electronic music instruments)
Davies H. (1990) Instruments électroniques : classification et mécanismes
Davies H. (1992) New Musical Instruments in the Computer Age: Amplified Performance Systems and Related Examples of Low-level Technology
Davies H. (2001) The Preservation of Electronic Musical Instruments
Deutsch H. A. (1976) Synthesis: An Introduction to the History, Theory, and Practice of Electronic Music
Di Scipio A. (2000) The technology of musical experience in the 20th century
Di Scipio A. (2000) Tecnologia dell'esperienza musicale nel Novecento
Divilbiss J. L. (1964) The Real-Time Generation of Music with a Digital Computer
Donhauser P. (2007) Elektrische Klangmaschinen. Die Pionierzeit in Deutschland und Österreich. (Electric Sound Machines: The pioneering epoch in Germany and Austria)
Doornbusch P. (2004) Computer Sound Synthesis in 1951: The Music of CSIRAC
Eimert H. (1957) Musique électronique
Ellis P. (1992) Design with Sound: Control of MIDI Information Through Gesture
Fourier L. (1994) Jean-Jaques Perrey and the Ondioline
François J.-C. (1972) La musique électronique est éducation
Galeyev B. M. (1996) Light and Shadows of a Great Life: In Commemoration of the One-Hundredth Anniversary of the Birth of Leon Theremin, Pioneer of Electronic Art
Harenberg M. (1990) Entre art et commerce : l'ordinateur dans la musique rock et pop
Hirano K. (1996) A Review of Electronic Instruments
Holmes T. (2002) Electronic and Experimental Music
Howe H. S. (1966) Music and Electronics: A Report
Howe H. S. (1972) Compositional Limitations of Electronic Music Synthesizers
Jacobs A. (1971) The Multiplying Moog
Jones S. (2004) Philippa Cullen: Dancing the Music
Kavina L. (1996) My Experience with the Theremin
Keane D. (2000) Electroacoustic Music in Canada: 1950-1984
Koenig G. M. (1972) Studium im Studio (1959)
Krefeld V. (1990) The Hand in the Web: An Interview with Michel Waisvisz
(2000) La musique électroacoustique
Laliberté M. (1993) Informatique musicale : utopies et réalités 1957-1990
Laliberté M. (2002) L'inéluctable percussion : archétypes et instruments
Lanza A., Lewin-Richter A. (2002) On Hugh Le Caine
Lohner H. (1986) The UPIC System: A User's Report
Lohner H. (1986) Interview with Iannis Xenakis
Longton M. (1981) Composition After Technology: The Real Time Digital Music System at U. Vic
Machover T., Giugno G. d. (1985) Entretien avec Giuseppe di Giugno
Mathews M. V. (1991) The Radio Baton and Conductor Program, or: Pitch, the Most Important and Least Expressive Part of Music
Moles A. A. (1957) Machines à musique. L'apport des machines électronique et électroacoustiques à la nouvelle sensibilité musicale.
Montague S. (1994) Rediscovering Leon Theremin
Mumma G. (1975) Live-Electronic Music
Nesturkh N. (1996) The Theremin and Its Inventor in Twentieth-Century Russia
Neumann F. (1997) Weg von der Natur - hin zur Elektronik (Moving away from nature - towards the electronic)
Neumann F. (1997) Weg von der Natur - hin zur Elektronik
Obst M. (1995) We Need New Criteria for the Evaluation of Electroacoustic Music
Ostertag B. (2002) Human Bodies, Computer Music
Palombini C. (2000) The Brazilian Group for Computer Music Research: A Proto-History
Paradiso J., Marrin T. (1997) The Digital Baton: A Versatile Performance Instrument
Paradiso J. (1998) Electronic Music Interfaces
Pavón Sarrelangue R. (1981) La Electrónica en la Música ... y en el Arte (Electronics in Music ... and the Arts)
Pousseur H. (1976) La musica elettronica (Electronic music)
Risset J.-C. (1985) Le compositeur et ses machines. De la recherche musicale
Risset J.-C. (1999) Nouveaux gestes musicaux : quelques points de repère historique
Risset J.-C. (1999) Évolution des outils de création sonore
Roads C. (1992) Des instruments pour un son organisé
Roads C. (1992) Composition with Machines
Roads C. (1996) Early Electronic Music Instruments: Time Line 1899-1950
Roberts D. (1977) Hugh Davies: Instrument Maker
Rubine D., McAvinney P. (1990) Programmable Finger-tracking Instrument Controllers
Sala O. (1962) Mixtur-Trautonium und Studio-Technik (Mixtur-Trautonium and Studio Technique)
Schaeffer M. (1963) The Electronic Music Studio of the University of Toronto
Schaeffer P. (1952) À la recherche d'une musique concrète
Schaeffer P. (1952) L'objet musical
Schedel M. (2002) Anticipating Interactivity: Henry Cowell and the Rhythmicon
Schloss W. A., Jaffe D. A. (1994) The Computer Extended Ensemble
Schrader B. (1982) Introduction to Electro-acoustic Music
Shinohara M. (1979) New Music in Japan
Smoliar S. W. (1973) Basic Research in Computer-Music Studies
Stockhausen K., Langlois P. (2003) Aux origines du premier studio de musique électronique européen à Cologne
Stockhausen K., Langlois P. (2003) Aux origines du premier studio de musique électronique européen à Cologne
Theremin L. S. (1996) The Design of a Musical Instrument Based on Cathode Relays
Valentino R. (1986) Le altre elettroniche (Other electronics)
Vande Gorne A. (1995) Une histoire de la musique électroacoustique
Weidenaar R. (1995) Magic Music from the Telharmonium
Yavelow C. (1986) The Impact of MIDI upon Compositional Methodology
Young G. (1981) Hugh Le Caine: Pioneer of Electronic Music - part 2
Zattra L. (2006) La 'drammaturgia' del suono elettronico nel Perseo e Andromeda di Salvatore Sciarrino (The ‘dramaturgy’ of electric sound in “Perseo e Andromeda” by Salvatore Sciarrino)