L'objet musical

Schaeffer, Pierre

1952

La Revue musicale 212: 65-76.

Language: French

The author presents his notion of the musical object: which is the result of the relationship between the composer and the listener, or between a sound object and the composer who chooses it. Through this notion he discusses the development of new sound possibilities in contemporary music: the musical potential of sounds which are not performed by instrument, and the musical potential of emerging technologies. He exemplifies his ideas by highlighting the possibilities for creating a “note complexe” (complex note), and discusses how analysis of the note complexe may proceed. He gives a particular focus to analysis of the temporal evolution of various parameters that comprise the musical object.

L'auteur présente la notion d'objet musical résultat de la relation entre le compositeur et l'auditeur ou entre l'objet sonore et le compositeur qui le choisit. A travers cette notion, il discute du développement de nouvelles possibilités sonores dans la musique contemporaine : le potentiel musical de sons qui ne sont pas joués par un musicien et le potentiel musical des technologies émergentes. Il donne un exemple en mettant en avant la possibilité de créer une "note complexe" et discute de la manière de l'analyser en se concentrant sur l'évolution temporelle des différents paramètres de l'objet musical.