La composition basée sur le timbre avec son granulaire

Truax, Barry

1995

Esthétique des arts médiatiques. Sainte-Foy: Presses de l'Université du Québec, 165-186.

Language: French

First, Barry Truax compares granular synthesis to frequency modulation synthesis (the dominant model of synthesis at the time). He explains how granular synthesis permits the user to create sounds and structures simultaneously (contrary to FM synthesis) and to elaborate new compositional instruments as well as a rich musical discourse. After this introduction, he describes various compositional strategies and analyses extracts from his musical works using granular synthesis: Riverrun (1986), The Wings of Nike (1987), Tongues of Angels (1988), Beauty and The Beast (1989), Song of Songs (1992), Pacific (1990), Dominion (1991) and Basilica (1992).

Dans son introduction, Barry Truax compare la synthèse granulaire à la synthèse par modulation de fréquences (le modèle de synthèse dominant actuellement). Il explique comment la synthèse granulaire permet à l'utilisateur de créer en même temps des sons et des structures (contrairement à la synthèse FM), de concevoir de nouveaux instruments de composition et d'élaborer un discours musical riche. Il décrit ensuite les différentes stratégies de composition et analyse des extraits de ses œuvres utilisant la synthèse granulaire : Riverrun (1986), The Wings of Nike (1987), Tongues of Angels (1988), Beauty and The Beast (1989), Song of Songs (1992), Pacific (1990), Dominion (1991) et Basilica (1992).