Aux origines des “nouvelles technologies musicales” : virtuosités et archétypes

Laliberté, Martin

2004

Music Arts Technologies Toward a Critical Approach. Paris: L'Harmattan, 347-360.

Language: French

The author develops three ideas to try and understand the role of new technologies in music research: 1. the first state (musical crisis, electrical emergence, radio, electronics and computers, and scientific evolution), 2. the aid of the computer in virtuosity research (the computer surpasses the musician) and 3. two sonic archetypes (vocal and percussion) used to explain the sound of electroacoustic music. To conclude, he evokes projects of the new music research studio (1930) by Edgard Varèse as a prefiguration of current studios.

L'auteur développe trois idées afin de comprendre le rôle des nouvelles technologies dans la recherche musicale :
- l'état premier : crise musicale, apparition de l'électricité, radio, électronique et ordinateur, évolution scientifique ; - l'aide de l'ordinateur dans la recherche de virtuosité : l'ordinateur dépasse le musicien ; - deux archétypes sonores permettant de classer les sons de la musique électroacoustique : voix et percussion.

En conclusion, il évoque le projet qu'avait eu Edgar Varèse en 1930 de construire un nouveau studio de recherche, préfiguration des studios actuels.