Reverberation

Reverberation is a result of multiple reflections. A sound wave in an enclosed or semi-enclosed environment will be broken up as it is bounced back and forth among the reflecting surfaces. Reverberation is, in effect, a multiplicity of echoes whose speed of repetition is too quick for them to be perceived as separate from one another. W.C. Sabine established the official period of reverberation as the time required by a sound in a space to decrease to one-millionth of its original strength (i.e. for its intensity level to change by -60 dB). However minimal, the reverberant quality of any space, whether enclosed or not, helps to define the way in which it is perceived. Although it may not be realised consciously, reverberation is one of many cues used by a listener for orientation in a given space. The ratio of direct to reverberated sound is also an important cue for the perception of depth and distance. Reverberation will also increase the ambient noise level and apparent loudness of sounds within a space, an important factor to consider in acoustic design.

Artificial reverberation is traditionally produced by means of a reverberation chamber or echo chamber, multiple tape echo, or more commonly, by exciting a metal spring or plate at one end, and picking up the delayed signal at another point. However, digital processing devices and computer techniques have been developed in recent years that allow a good simulation of naturally produced reverberation. These systems allow for a variable ratio of direct to reflected sound, and some include both global reverberation (i.e. reflected sound from all directions) and local reverberation (i.e. that coming from the direction of the sound source). (Source - Barry Truax - Handbook for Acoustic Ecology CD-ROM Edition. Cambridge Street Publishing, 1999 - CSR-CDR 9901)

Réverbération

La réverbération est le résultat de multiples réflexions. Un son dans un environnement fermé ou semi-ouvert sera atténué par des réflexions en aller retour sur les surfaces réfléchissantes. Ainsi, la réverbération est une multiplicités d'échos dont la vitesse de répétition est trop brève pour qu'ils soient perçus comme séparés les uns des autres. W.C. Sabine a établi la période officielle de la réverbération comme étant le temps nécessaire à un son dans un espace pour décroître à un millionième de son intensité initiale (c'est-à-dire pour que son intensité descende à -60 dB). Aussi faible soit-elle, la qualité de réverbération de n'importe quel espace, fermé ou non, permet de définir la manière dont il est perçu. Bien que ce ne soit pas consciemment, la réverbération est un des moyens utilisés par un auditeur pour s'orienter dans un espace donné. Le rapport entre le son direct et le son réverbéré est aussi un indice important pour la perception de la profondeur et de la distance. La réverbération augmente aussi le niveau de bruit ambiant et le volume des sons dans un espace, un facteur important dans le domaine de la conception acoustique.

La réverbération artificielle est habituellement produite au moyen de chambre de réverbération, de chambre d'écho, de magnétophone permettant des échos multiples ou, plus généralement, par l'excitation d'un ressort ou d'une plaque métallique d'un côté et la récupération du signal retardé de l'autre côté. Toutefois, les dispositifs de traitements numériques et les techniques informatiques qui ont été développés dans ces dernières années offrent une bonne simulation de réverbérations naturelles. Ces systèmes tiennent compte d'un rapport variable entre le son direct et le son réfléchi et certains incluent une réverbération globale (c'est-à-dire, un son réfléchi dans toutes les directions) et une réverbération locale (c'est-à-dire, un son réverbéré qui provient de la direction de la source sonore). (Source - Barry Truax - Handbook for Acoustic Ecology CD-ROM Edition. Cambridge Street Publishing, 1999 - CSR-CDR 9901)

Riverbero

Il fenomeno del riverbero è il risultato di riflessioni multiple. Un'onda sonora in ambiente circoscritto o semi-circoscritto verrà attenuata dalle riflessioni nel momento in cui verrà fatta ritornare indietro e avanti dalle superfici riflettenti dell'ambiente. Il riverbero infatti è l'insieme di vari fenomeni di eco, la cui velocità di ripetizione è troppo veloce perché le ripetizioni siano percepite l'una separata dall'altra. W.C. Sabine ha stabilito che il periodo standard tipico del riverbero deve corrispondere al tempo che impiega un suono in uno spazio per decrescere di un milione di volte rispetto alla sua potenza originale (per esempio perché il livello di intensità scenda a -60 dB). Per quanto minima, la qualità riverberante di uno spazio, sia esso chiuso o aperto, aiuta a definire la percezione di un suono. Pertanto, il riverbero è uno degli indizi che servono all'uomo per orientarsi all'interno di uno spazio, sebbene questo possa avvenire non in maniera scosciente. Un altro valore importante è il rapporto tra il segnale originale e il segnale riverberato. Il riverbero aumenta inoltre il livello di rumore di un ambiente e l'apparente dinamica dei suoni: questo fattore è molto importante negli studi di acustica ambientale (acoustic design). Il riverbero artificiale è prodotto tradizionalmente con una camera di riverbero o una camera d'eco, o con i nastri d'eco, o più comunemente, eccitando una lamina di metallo ad un'estremità e captando il segnale di ritardo all'altra estremità. Con i sistemi digitali e le tecniche informatiche, negli ultimi anni sono stati realizzati sistemi di simulazione di riverbero naturale. Tali sistemi permettono di variare il rapporto tra segnale originale e il segnale riverberato; alcuni includono sia un riverbero globale (suono riflesso da ogni direzione) sia un riverbero locale (ch proviene per esempio dalla direzione della fonte sonora). (Fonte - Barry Truax - Handbook for Acoustic Ecology CD-ROM Edition. Cambridge Street Publishing, 1999 - CSR-CDR 9901).

Hall

Reverberation is a result of multiple reflections. A sound wave in an enclosed or semi-enclosed environment will be broken up as it is bounced back and forth among the reflecting surfaces. Reverberation is, in effect, a multiplicity of echoes whose speed of repetition is too quick for them to be perceived as separate from one another. W.C. Sabine established the official period of reverberation as the time required by a sound in a space to decrease to one-millionth of its original strength (i.e. for its intensity level to change by -60 dB). However minimal, the reverberant quality of any space, whether enclosed or not, helps to define the way in which it is perceived. Although it may not be realised consciously, reverberation is one of many cues used by a listener for orientation in a given space. The ratio of direct to reverberated sound is also an important cue for the perception of depth and distance. Reverberation will also increase the ambient noise level and apparent loudness of sounds within a space, an important factor to consider in acoustic design.

Artificial reverberation is traditionally produced by means of a reverberation chamber or echo chamber, multiple tape echo, or more commonly, by exciting a metal spring or plate at one end, and picking up the delayed signal at another point. However, digital processing devices and computer techniques have been developed in recent years that allow a good simulation of naturally produced reverberation. These systems allow for a variable ratio of direct to reflected sound, and some include both global reverberation (i.e. reflected sound from all directions) and local reverberation (i.e. that coming from the direction of the sound source). (Source - Barry Truax - Handbook for Acoustic Ecology CD-ROM Edition. Cambridge Street Publishing, 1999 - CSR-CDR 9901)

Reverberación

La reverberación es el resultado de múltiples reflexiones. Una onda sonora en un ambiente cerrado o semicerrado se irá partiendo a medida va rebotando entre las superficies reflectantes. La reverberación es, en efecto, una multiplicidad de ecos cuya velocidad de repetición es demasiado rápida para que las mismas sean percibidas separadamente unas de otras. W. C. Sabine definió el tiempo de reverberación como aquel que requiere el sonido en un espacio para caer a una millonésima de su nivel original (es decir, para que su intensidad caiga 60 dB). La calidad reverberante de cualquier espacio, sea cerrado o no, ayuda a definir el modo en el que éste es percibido. La reverberación es uno entre los múltiples indicadores que un oyente usa para orientarse en el espacio. La relación entre sonido directo y reverberado es también un factor importante para la percepción de la distancia y la profundidad. La reverberación aumentará también el nivel del ruido ambiente y la sonoridad subjetiva de los sonidos dentro de un espacio, factores importantes a considerar en el diseño acústico.

La reverberación artificial se produce tradicionalmente por medio de una cámara de reverberación o una cámara de eco, un dispositivo de ecos múltiples "a cinta", o más frecuentemente, excitando un espiral o placa metálica en un extremo y recogiendo la señal retrasada en otro punto. Sin embargo, los dispositivos digitales de procesamiento y las técnicas por computadora que han sido desarrolladas en los últimos años permiten una buena simulación de la reverberación producida naturalmente. Estos sistemas permiten ajustar la relación entre sonido directo y reflejado, y algunos incluyen tanto reverberación global (es decir, el sonido reflejado desde todas direcciones) como reverberación local (es decir, aquella proveniente de la misma dirección que la fuente sonora).

(Source - Barry Truax (1999). Handbook for Acoustic Ecology. CD-ROM. Cambridge Street Publishing. CSR-CDR 9901)

References