Les musiques mixtes : entre pérennité et obsolescence

Tiffon, Vincent

2005

Musurgia 12(3): 23-45.

Language: French

Mixed music appears to be a new musical genre, a sort of “close encounter of the third kind” which brings together the note and the sound - an approach that raises several issues:
- Within this potential homogeneity, there exist many aesthetic divergences. - There are conflicts between notation driven composition and sound driven composition. - There are conflicts between the durability of tape-based works and the obsolescence of real-time works.

This paper offers a complete analysis of the mixed music genre. The author exemplifies his ideas with numerous works. A list of one hundred important mixed works completes the paper.

La musique mixte apparaît comme un nouveau genre musical, une sorte de "rencontre du troisième type" qui rassemble la note et le son, une approche qui soulève quelques réflexions :
- dans cette homogénéité, il existe de nombreuses esthétiques divergentes ; - il y a des conflits entre la notation et le son qui guident la composition ; - il y a des différences entre la durabilité des œuvres pour bande et l'obsolescence des œuvres en temps réel.

Cet article est une analyse complète du genre mixte. L'auteur illustre ses idées avec de nombreuses œuvres. Une liste des 100 plus importantes œuvres mixtes complète l'article.