Mutation de l'écriture : Éclat, Stria, Désintégrations

Schoeller, Philippe

1986

Inharmoniques 1: 197-208.

Language: French

This article proposes a comparative analysis of three works through the notion of resonance. In Éclat (1964) for orchestra, the composer Pierre Boulez works on the gesture percussion/resonance. The second work, Stria (1977) by John Chowning for tape, develops the notion of resonance inside the sound. In the third piece, Désintégrations (1983) for orchestra and tape, Tristan Murail works with a sort of spectral resonance on magnetic tape, where the instruments filter the sound of tape.

Dans cet article, l'auteur propose une analyse comparative de trois œuvres à travers la notion de résonance. Dans Éclat (1964) pour orchestre, le compositeur Pierre Boulez travaille sur le geste percussion/résonance. La seconde œuvre, Stria (1977) par John Chowning pour bande, développe la notion de résonance inscrite dans le son. Dans la troisième pièce, Désintégrations (1983) pour orchestre et bande, Tristan Murail travaille sur une résonance spectrale inscrite sur la bande, les instruments filtrent alors le son de celle-ci.