La spectromorphology: une explication des formes du son

Smalley, Denis

1995

Esthétique des arts médiatiques. Sainte-Foy: Presses de l'Université du Québec, 125-164.

Language: French

The art of music is no longer limited to the sounding models of instruments and voices. Electroacoustic music opens access to all sounds, a bewildering sonic array ranging from the real to the surreal and beyond. For listeners the traditional links with physical sound-making are frequently ruptured: electroacoustic sound-shapes and qualities frequently do not indicate known sources and causes. Gone are the familiar articulations of instruments and vocal utterance: gone is the stability of note and interval: gone too is the reference of beat and metre. Composers also have problems: how to cut an aesthetic path and discover a stability in a wide-open sound world, how to develop appropriate sound-making methods, how to select technologies and software. This article is also available in English (1997) and Italian (1996).

L'art musical ne peut plus être limité aux modèles sonores instrumentaux et vocaux. La musique électroacoustique ouvre la voie à tous les sons, un champ incroyable s'étendant du réel au surréel et au-delà. Pour l'auditeur, le lien traditionnel avec la création physique du son est souvent coupé : les formes sonores et les qualités électroacoustiques ne renseignent pas des sources et des causes. A l'opposé, les articulations habituelles des instruments et de la voix parlée le font : plus sont stables la note et l'intervalle, plus sera réelle la référence à une pulsation et à une échelle. Les compositeurs ont aussi les problèmes suivants : comment se couper d'un héritage esthétique et découvrir une stabilité dans un monde sonore totalement ouvert ? comment développer une méthode de création sonore appropriée ? comment sélectionner les technologies et les logiciels pour travailler ?

Cet article est aussi disponible en anglais (1997) et en italien (1996).