La musique électroacoustique

Landy, Leigh, Hoopen, Christiane ten

1992

Les Cahiers du CIREM 22-23: 79-96.

Language: French

This article presents the electroacoustic works of François-Bernard Mâche in two sections:
- The environmental poetry in François-Bernard Mâche's tape music: Christiane Ten Hoopen analysis of two works (Terre de Feu and Korwar) to study the use of natural sound in his music. - Study of key approaches found in these works (Leigh Landy): electroacoustic music is a good way to demonstrate the ideas of Musique, Mythe, Nature (a book by F.B. Mâche). The author focuses on the analysis of Kassandra (1977) and includes a listening guide of 25 of Mâche's electroacoustic works using the key approaches as a framework.

Cet article présente les œuvres électroacoustiques de François-Bernard Mâche en deux parties :

  • l'environnement poétique des œuvres sur bande : Christiane Ten Hoopen analyse deux œuvres, Terre de Feu et Korwar, afin d'étudier l'utilisation de sons naturel dans sa musique ;
  • les concepts clés de ses œuvres : pour Leigh Landy, la musique électroacoustique est un bon moyen de démontrer les idées du livre Musique, Mythe, Nature de F.B. Mâche. L'auteur concentre son analyse sur Kassandra (1977) et réalise un guide d'écoute des 25 œuvres électroacoustiques de Mâche utilisant ces concepts clés.