Ivo Malec et son studio instrumental

Robert, Martial

2005

Paris: L'Harmattan.

Language: French

The author presents the role of electroacoustic concepts in instrumental works of Ivo Malec. To demonstrate his thesis, he analyses a number of electroacoustic works by Ivo Malec (Dahovi (1961) for tape, Cantate pour elle (1966) for soprano, harp and tape, Luminétudes (1968) for tape, Lumina (1968) for 12 strings and tape, Week-end (1982) for tape) and links his sound objects to “Malecian objects” in his instrumental writing.

Table of contents:

  • From Zagreb to Paris
  • The ‘generator concept'
  • Writing reconsidered
  • The mixture of worlds
  • Ultimate recycling?
  • The voice, the woman: a Malecian mythology
  • Challenges of the future

L'auteur présente le rôle des concepts de l'électroacoustique dans les œuvres instrumentales de Ivo Malec. Pour défendre sa thèse, il analyse de nombreuses œuvres électroacoustiques du compositeur (Dahovi (1961) pour bande, Cantate pour elle (1966) pour soprano, harpe et bande, Luminétudes (1968) pour bande, Lumina (1968) pour 12 cordes et bande, Week-end (1982) pour bande) et révèle les liens entre les objets sonores et les "objets malécien" de son écriture instrumentale.

Table des matières

  • De Zagreb à Paris
  • Le concept générateur
  • L’écriture repensée
  • Le mélange des mondes
  • L’ultime recyclage ?
  • La voix, la femme : une mythologie malecienne
  • Les défis de l’après