Espace et musique mixte

Tiffon, Vincent

1997

Ars Sonora 5: 23-41.

Language: French

Electroacoustic music needs new types of concerts. In the first parts of this article, the author explains the specificity of this type of music, the relationships between music and space and analyses various systems (Gmebophone, Acousmonium, Espace de projection of IRCAM, subaquatic concerts by Michel Redolfi) and performance possibilities. Afterwards, he describes several examples: Poésie pour pouvoir and Dialogue de l'ombre double by Pierre Boulez, Kathinka's Gesang by Karlheinz Stockhausen and Inharmonique by Jean-Claude Risset. In conclusion, he presents the role of space in musical illusions.

La musique électroacoustique a besoin d'une nouvelle forme de concert. Dans une première partie, l'auteur explique la spécificité de ce type de musique, ses relations avec l'espace et présente différents systèmes de diffusion (Gmebophone, Acousmonium, Espace de projection de l'IRCAM, concerts subaquatiques de Michel Redolfi) et leurs possibiltés de jeu en direct. Dans seconde partie, il analyse quelques exemples : Poésie pour pouvoir et Dialogue de l’ombre double de Pierre Boulez, Kathinka’s Gesang de Karlheinz Stockhausen et Inharmonique de Jean-Claude Risset. En conclusion, il aborde le rôle de l'espace dans les illusions musicales.