Entretien avec Pierre Henry

Vérin, Nicolas, Henry, Pierre

1999

Ars Sonora 9.

Language: French

Pierre Henry starts with a remark: “In my opinion, musique concrète died while being born”. Pierre Henry evokes the birth of various musiques concrètes in different domains: classical instrumental music, cinema with Walter Ruttmann and radio with Pierre Schaeffer. For Pierre Henry, making musique concrète is recording, all recorded music is musique concrète. He prefers the simple term “music” for his music. He also includes the following subjects:
- his work with Pierre Schaeffer: his understanding of Schaeffer's theory, the work on Symphonie pour un homme seul - the improvisation of electroacoustic music - popular music as part of his creative work: electronic jerk, techno - his visual creative work

Pierre Henry commence avec la remarque : "La musique concrète à mon avis est morte". Le compositeur évoque l'apparition de la musique concrète dans différents domaines : la musique classique instrumentale, le cinéma de Walter Ruttmann et le studio de radio de Pierre Schaeffer. Pour Pierre Henry, fabriquer de la musique concrète c'est enregistrer, toute musique enregistrée est musique concrète et il préfère le simple terme "musique" pour la désigner.

Cette interview discute aussi des sujets suivants :

  • son travail avec Pierre Schaeffer : ses idées à propos de la théorie de Schaeffer, le travail sur la Symphonie pour un homme seul
  • l'improvisation en musique électroacoustique
  • la musique populaire dans son œuvre : les jerks électroniques, la techno
  • son œuvre visuelle