The soundscape concept has been developing to study real-world sound environments. R. Murray Schafer investigates real-world sound environments in society sociologically and philosophically. Schafer created the concept of schizophonia to define the separation between the sound and its sources. Several composers, such as Darren Copland or Barry Truax, defend an opposite practice and refuse this abstract concept of composition to assume the soundscape in its entirety. The author of this paper suggests that cause-object relationships cannot be musical. He is convinced that the more this relationship is kept, the less musical the work will be.
Le concept de paysage sonore (soundscape) a été développé afin d'étudier les sons environnementaux du monde réel. R. Murray Schafer les étudie sur le plan sociologique et philosophique. Il a créé le concept de schizophonie afin de mettre en place une séparation entre les sons et leurs sources. Plusieurs compositeurs, tels que Darren Copland ou Barry Truax, défendent une autre attitude et refusent ce concept abstrait pour prendre en compte le paysage sonore dans son ensemble. L'auteur suggère que les relations entre l'objet et sa cause ne peuvent être de l'ordre du musical. Il est convaincu que plus ces relations sont entretenues, moins l'œuvre est musicale.