Le boucher du prince Wen-houei

Gallet, Bastien

2002

Paris: Musica Falsa.

Language: French

The author develops the idea that techno music is not only music but is also full of narrative. From Kraftwerk's scenographies to the fictional power of hip-hop, these musics produce fictions. Through the eight chapters, Bastien Gallet discusses these narratives and fictions and investigates the sounds of electronica including precursors such as Varèse linking them to the listening philosophy of Nietzsche or the sonic fiction theory of Kodwo Eschun.

Table of Contents:

  • Listen to make: gestures and surfaces.
  • Electronic engineering and musical art: sound, gesture, writing.
  • Outline of a remix theory.
  • Customs and habits of sampling: memory, exoticism and plastic surgery
  • An art without work: sampling, fetishes and marijuana.
  • Electronic music and philosophy: fortuitous meetings.
  • The music is full with holes: stories of vacuums from Varèse to King Tubby
  • Round, incorporation and eternal recurrence: Nietzsche and the listening question.

L'auteur avance l'idée que la musique techno n'est pas seulement de la musique mais est aussi une narration. Des scénographies de Kraftwerk au pouvoir du hip-hop, toutes ces musiques produisent des fictions. En 8 chapitres, Bastien Gallet présente ces fictions et narrations et recherche un lien entre les sons de l'electronica incluant les précurseurs tels que Varèse et la philosophie de l'écoute de Nietzsche ou la théorie de la fiction sonore de Kodwo Eschun.

Table des matières

  • Ecouter faire : gestes et surfaces
  • Techniques électroniques et art musical : son, geste, écriture
  • Esquisse d’une théorie du remix
  • Us et coutumes de l’échantillonnage : mémoire, exotisme et chirurgie plastique
  • Un art sans œuvres : sampling, fétiches et marijuana
  • Musique électronique et philosophie : rencontres fortuites
  • La musique est pleine de trous : histoires de vides de Varèse à King Tubby
  • Ronde, incorporation et éternel retour : Nietzsche et la question de l’écoute