Anamorphose (Anamorphosis)

In Schaefferian theory, this word is used to suggest "certain irregularities" which are noticeable in the transition from physical vibration to perceived sound "suggesting a psychological distortion of physical 'reality', and which demonstrates that perception cannot be reduced to physical measurement". This can take place timbrally or temporally. For example, a reversed piano sound will appear longer than the original because the reversed version is more unusual and alerts the ear in a more active way. (Paraphrase of Michel Chion (1983). Guide des Objets Sonores. Eds. Buchet/Chastel, Paris. 1995 translation by John Dack/Christine North.)

Anamorphose

Dans la théorie Schaefferienne, ce mot est employé pour suggérer « certaines irrégularités » remarquables dans le passage de la vibration physique au son perçu « faisant penser à une déformation psychologique de la “réalité” physique, et qui traduisent l'irréductibilité de la perception à la mesure physique ». Une anamorphose peut être appliquée au timbre ou à la durée. Par exemple, un son de piano écouté à l'envers apparaît plus long que l'original à l'endroit, parce que la version à l'envers est plus insolite, et alerte l'oreille de manière plus active. (Source - Michel Chion (1983). Guide des Objets Sonores. Eds. Buchet/Chastel, Paris)

Anamorfosi

Nella teoria schaefferiana, il termine è utilizzato per indicare “alcune irregolarità” che si hanno al passaggio dalla vibrazione fisica al suono percepito, “che creano una deformazione psicologica della “realtà” fisica, e che dimostrano che la percezione non può essere ridotta solamente ad una misura fisica”. Una anamorfosi può avere luogo sia a livello del timbro che della durata. Per esempio, un suono di pianoforte ascoltato all'inverso, appare più lungo dell'originale perché la versione modificata risulta insolita e allerta l'orecchio in maniera più attiva (adattato da Michel Chion (1983). Guide des Objets Sonores. Eds. Buchet/Chastel, Paris. 1995 translation by John Dack/Christine North.)

Anamorfosis

En la teoría Schaefferiana, esta palabra se refiere a un caso particular de correlación entre señal física y objeto sonoro que se caracteriza por "ciertas irregularidades" notables en el pasaje de la vibración física al sonido percibido "sugiriendo una distorsión psicológica de la ‘realidad' física, la que traduce la irreductibilidad de la percepción a una medida física". Esta puede suceder tímbrica o temporalmente. Así, un sonido de piano escuchado al revés parece más largo que el original, dado que esta versión, más inusual, alerta al oído de manera más eficaz.

(Paráfrasis de Michel Chion (1983). Guide des Objets Sonores. Éditions Buchet/Chastel, e INA/GRM, Paris)

References