Scratching

The term scratching was coined to describe the practice of the real-time manipulation of 12-inch discs on highly adapted turntables. It grew up in US discos where DJs began to programme the records they played, running them together, cutting one into another on beat and in key, superimposing, crossfading and so on. Soon this developed to the point where a good DJ could play records as an accompanying or solo instrument, along with a rhythm box, other tracks or singing. New and extended techniques emerged: for instance the rhythmic slipping of disc to and fro rapidly by hand on a low friction mat to create rhythms and cross rhythms, alongside old Musique Concrète techniques: controlled speed alterations and Sillons fermé riffs. (Source - Chris Cutler (2000). Plunderphonics, in Simon Emmerson, ed. Music, Electronic Media and Culture. Aldershot: Ashgate.)

Scratch (ou scratching)

Le terme scratching a été inventé afin de décrire la manipulation en direct de disques 33 tours sur des tourne-disques modifiés. Elle est apparue dans les boites disco des États-Unis dans lesquelles les DJ ont commencé à prévoir les enregistrements qu'ils jouaient, à les jouer ensemble, à les enchaîner les uns aux autres en suivant une pulsation et une tonalité, à les superposer, à créer des fondu enchaîné et à utiliser diverses autres techniques. Rapidement, ces techniques ont été développées au point où un bon DJ pouvaient jouer des enregistrements comme accompagnement ou comme instrument solo, avec une boite à rythmes, d'autres pistes sons ou un chanteur. Ainsi, à côté de techniques anciennes utilisées dans la musique concrète (accélérations contrôlées de la vitesse et séquences de sillons fermés), de nouvelles techniques sont apparues : par exemple, les glissements rythmiques du disque d'avant en arrière réalisés rapidement avec la main et donnant un son rugueux grave et mate afin de créer des rythmes et des croisements de rythmes. (Source - Chris Cutler (2000). "Plunderphonics", in Simon Emmerson, ed. Music, Electronic Media and Culture. Aldershot: Ashgate.)

Scratchare (Scratching)

Termine inventato per descrivere la manipolazione in tempo reale dei dischi a 33 giri o di giradischi modificati. È apparso con la nascita della musica dance sviluppatasi negli Stati Uniti, nel momento in cui i DJ hanno iniziato a programmare la scaletta dei dischi e dei brani che suonavano. Questi hanno sentito la necessità di incatenare i brani, mixando la fine di un brano con l'inizio di un altro seguendone il beat (ritmo) e la tonalità, sovrapponendoli, o ibridandoli con il crossfading, o altre tecniche. Presto si sviluppò la tecnica di suonare i dischi come se fossero un accompagnamento oppure come “strumenti” solisti, assieme a delle batterie elettroniche (rhythm box), ad altre tracce o a linee cantate di varia provenienza. A questo punto, accanto a tecniche che ricordano quelle della Musica Concreta (accelerazioni controllate della velocità, oppure il loop di nastri: Sillon fermé), ne nacquero delle altre: per esempio la tecnica di strofinare e modificare la rotazione del disco ritmicamente avanti e indietro con la mano, in modo da creare ritmi o poliritmi. (Fonte - Chris Cutler (2000). Plunderphonics, in Simon Emmerson, ed. Music, Electronic Media and Culture. Aldershot: Ashgate.).

Scratching

The term scratching was coined to describe the practice of the real-time manipulation of 12-inch discs on highly adapted turntables. It grew up in US discos where DJs began to programme the records they played, running them together, cutting one into another on beat and in key, superimposing, crossfading and so on. Soon this developed to the point where a good DJ could play records as an accompanying or solo instrument, along with a rhythm box, other tracks or singing. New and extended techniques emerged: for instance the rhythmic slipping of disc to and fro rapidly by hand on a low friction mat to create rhythms and cross rhythms, alongside old Musique Concrète techniques: controlled speed alterations and Sillons fermé riffs. (Source - Chris Cutler (2000). Plunderphonics, in Simon Emmerson, ed. Music, Electronic Media and Culture. Aldershot: Ashgate.)

Scratching

El término scratching (raspado o rayado) se utiliza para describir la práctica de manipular discos de 12 pulgadas en tiempo real con tocadiscos especialmente adaptados. Surgió en las discotecas de Estados Unidos, donde los DJs comenzaron a reproducir discos en forma simultánea, empalmando uno con el otro cuidando el ritmo y la clave (musical), superponiendo, haciendo fundido encadenado, etc. Pronto esto se desarrolló a tal punto que un buen DJ podía tocar las grabaciones a modo de acompañamiento o como instrumento solista, junto con una batería electrónica (o caja de ritmos), otras pistas (grabaciones) o cantando. Así aparecieron nuevas técnicas, como por ejemplo: el rápido deslizamiento rítmico del disco hacia adelante y hacia atrás hecho a mano sobre un "deslizador" (usualmente un paño ubicado entre el disco y la bandeja del tocadiscos) para crear ritmos (y ritmos cruzados), junto con viejas técnicas de la música concreta (musique concrète): variaciones de velocidad controladas y bucles (loops) con ostinatos simples (sillons fermé riffs).

(Fuente: Chris Cutler (2000). Plunderphonics, en Simon Emmerson, editor. Music, Electronic Media and Culture. Aldershot: Ashgate)

References