“Concert multiphonie” : l'espace différencié

Garcia, Denise

1998

Ars Sonora 7: 99-122.

Language: French

The author relates the first multi-channel concert of the Groupe de Recherches Musicales in 1997. The multi-channel system contained two circles of 8 loudspeakers and additional loudspeakers for a large space. First, she presents a short history of the acousmonium. In the second part, she relates the thoughts of different composers on their concert experiences: François Bayle (Arc and En Ciel), Jacques Lejeune (L'Église oubliée), François Donato (Étude S), Denis Dufour (Fanfare), Daniel Teruggi (Echoi), Christian Zanési (Jardin Public) and Jean Schwartz (Octosax). They analyse the place of space in their musical works and the different techniques they use to realise their pieces.

L'auteur relate le premier concert multipistes du Groupe de Recherches Musicales en 1997. Le sytème comprenait deux cercles de 8 haut-parleurs et quelques haut-parleurs supplémentaires afin d'élargir l'espace. Dans une première partie, elle présente une courte histoire de l'acousmonium. Elle relaie ensuite les propos de différents compositeurs sur leur expérience de concert : François Bayle (Arc et En Ciel), Jacques Lejeune (L’Église oubliée), François Donato (Étude S), Denis Dufour (Fanfare), Daniel Teruggi (Echoi), Christian Zanési (Jardin Public) et Jean Schwartz (Octosax). Ils analysent la place de l'espace dans leurs œuvres et les différentes techniques qu'ils ont utilisées pour les composer.