Graphic Score

Generally, composers of electroacoustic music do not make visual scores of their works. Notable exceptions to this might include:

  • a score of procedures to enable others to recreate a piece
  • a representation of electroacoustic material to aid an instrumentalist or vocalist in a Mixed Work
  • a representation of how sound materials on a fixed medium should be routed to apparent spatial sources in a complex performance or installation situation

Since the signifying and structuring features of electroacoustic music do not conform to agreed upon saliences, as is the case with most notated instrumental and vocal compositions, the strategies for visually representing music may vary enormously between different graphic scores.

Partition graphique

Habituellement, les compositeurs de musique électroacoustique ne réalisent pas de partition visuelle pour leurs œuvres. Toutefois, des exceptions existent :

  • une partition décrivant les procédures permettant de recréer la pièce ;
  • une représentation du matériau électroacoustique afin d'aider un instrumentiste ou un chanteur dans le cas d'une œuvre mixte ;
  • une représentation de la manière dont le matériau sonore doit être diffusé sur les points de spatialisation lors d'une performance complexe ou d'une installation.

Puisque les composants signifiants et structurants de la musique électroacoustique ne se conforment pas à des saillances reconnues, comme dans le cas de la plupart des compositions instrumentales et vocales, les options choisies pour représenter cette musique peuvent varier énormément d'une partition graphique à une autre.

Partitura grafica

Normalmente i compositori di musica elettroacustica non tracciano partiture descrittive (visual score) del proprio lavoro. Alcune eccezioni inglobano:
- il caso di partiture che contengono le procedure per permettere ad altri di ricreare un brano. - una rappresentazione del materiale elettroacustico per facilitare l'esecuzione di uno strumentista o cantante nel caso di un brano di musica mista. - una rappresentazione dei movimenti del suono per la spazializzazione di una esecuzione complessa o di una installazione.

Poiché le componenti significative e strutturali della musica elettroacustica non si conformano a precise caratteristiche salienti, come invece accade nella maggior parte delle composizioni vocali o strumentali, le opzioni scelte per rappresentare questa musica possono variare enormemente da una partitura grafica all'altra.

Graphische Notation

Generally, composers of electroacoustic music do not make visual scores of their works. Notable exceptions to this might include:

  • a score of procedures to enable others to recreate a piece
  • a representation of electroacoustic material to aid an instrumentalist or vocalist in a Mixed Work
  • a representation of how sound materials on a fixed medium should be routed to apparent spatial sources in a complex performance or installation situation

Since the signifying and structuring features of electroacoustic music do not conform to agreed upon saliences, as is the case with most notated instrumental and vocal compositions, the strategies for visually representing music may vary enormously between different graphic scores.

Partitura Gráfica

Generalmente, los compositores de música electroacústica no hacen partituras con representaciones visuales ("analógicas") de sus obras. Algunas excepciones podrían ser:
- una partitura de procedimientos que permita a otros recrear una pieza. - una representación de material electroacústico para ayudar a un instrumentista o vocalista en una Obra Mixta. - una representación de cómo los materiales sonoros en un medio fijo deberían ser direccionados para aparentar fuentes espaciales en una ejecución compleja o una situación de tipo instalación.

Dado que las características que otorgan significado y estructura a la música electroacústica no siguen patrones convencionales, como es el caso de la notación de la mayoría de las composiciones instrumentales y vocales, las estrategias para representar visualmente a la música electroacústica pueden variar enormemente entre diferentes partituras gráficas.

References

Appleton J. H., Buxton W., Ferreyra B., Küpper L., Pignon P., Menard P., Aharonian C., Goethals L., Hanson S., Clozier C., Savouret A., Beyls P., Boeswillwald P., Nilson L., Rudnik E., Kotonski W., Chiarucci H. (1975) La musique électroacoustique en 5 thèmes
Bayle F. (1990) Pierre Schaeffer L'œuvre musicale
Bello A. (2001) Notes on Composing with the UPIC System: The Equipment of Iannis Xenakis
Brandorff S., Cour J. l. (1975) Aspects of the Serial Procedures in Karlheinz Stockhausen's Kontakte
Ciamaga G. (1975) The Tape Studio
Couprie P. (2001) Transcription globale : introduction à la représentation
Couprie P. (2004) La place de l'informatique et du multimédia dans l'analyse des musiques électroacoustiques
Dack J. (1998) Strategies in the Analysis of Karlheinz Stockhausen's Kontakte für elektronische Klänge, Klavier, und Schlagzeug
Dalmonte R., Baroni M. (1992) Secondo convegno europeo di analisi musicale. Università degli studi di Trento (Second European conference on music analysis. University of Trento)
Decroupet P. (1994) Timbre Diversification in Serial Tape Music and its Consequence on Form
Delalande F. (1998) Music Analysis and Reception Behaviours: Sommeil by Pierre Henry
Delalande F. (2002) Aquatisme
Després A. (1988) L'UPIC en temps réel
Ebbeke K. (1990) La vue et l'ouïe - Problèmatique des partitions dans la musique électro-acoustique (en particulier chez Karlheinz Stockhausen)
Fennely B. (1967) A Descriptive Language for the Analysis of Electronic Music
Giannakis K. (2006) A comparative evaluation of auditory-visual mappings for sound visualisation
Giomi F., Ligabue M. (1998) Evangelisti's Composition Incontri di Fasce Sonore at WDR: Aesthesic-Cognitive Analysis in Theory and Practice
Heikinheimo S. (1972) The Electronic Music of Karlheinz Stockhausen. Studies on the Esthetical and Formal Problems of its First Phase
Helmuth M. (1996) Multidimensional Representation of Electroacoustic Music
Hoffmann P. (2001) Analysis through Resynthesis. Gendy3 by Iannis Xenakis
Joly B. (2003) L'UPIC de Xenakis
Kröpfl F. (1997) An Approach to the Analysis of Electroacoustic Music
Küpper L. (1997) Musical Analysis: Inflections Vocales, a Composition for Soprano and DAT
Küpper L. (2001) Le temps audio-numérique
Lanza A. (1998) Music for Voice [Personal Recollection]
Levaux B. (2002) Trois études
Lewis A. (1987) Motion and the Analysis of Electro-Acoustic Music: Denis Smalley's Vortex
Lewis A. (1989) Amplitude and Frequency Slope Profiles in Denis Smalley's Pentes
Lewis A. (1998) Francis Dhomont's Novars
Lintz Maués I. (1989) Música Eletroacústica no Brasil. Composição utilizando o meio eletrônico (1956 - 1981) (Electroacoustic Music in Brazil: Composition using the electronic media (1956 - 1981))
Locatelli de Pérgamo A. M. (1973) La notación de la música contemporánea (The notation of contemporary music)
Lohner H. (1986) The UPIC System: A User's Report
Lohner H. (1986) Interview with Iannis Xenakis
Miereanu C. (1974) Une musique électronique et sa “partition” Artikulation
Nelson P. (1997) The UPIC System as an Instrument of Learning
Raczinski J.-M. (2001) L'UPIC, outil de composition pour quelles musiques ?
Rousselier S. (2002) Sonorités élastiques
Roy S. (1993) Analyse des œuvres acousmatiques: quelques fondements et proposition d'une méthode
Roy S. (1998) Functional and Implicative Analysis of Ombres Blanches
Savouret A. (1972) Sur “Tango”
Serra M.-H., Marino G., Raczinski J.-M. (1993) The UPIC System: Origins and Innovations
Squibbs R. (1996) Images of Sound in Xenakis's Mycenae-Alpha
Teruggi D. (2001) Après une écoute de Sud
Thies W. (1987) Vorschläge für eine physikalisch-akustische Notation elektronischer Musik
Toop R. (1981) Stockhausen's Electronic Works: Sketches and Work-Sheets from 1952-1967
Voorvelt M. (1997) The Environmental Element in Barry Truax's Composition
Welsh J. (1985) Music in the Air. A Radio Landscape - Here and There
Williams T. (1993) Vox V by Trevor Wishart: The Analysis of an Electroacoustic Tape Piece
Wyatt S. A. (1999) Investigative Studies on Sound Diffusion/Projection
Xenakis I. (1981) Les chemins de la composition musicale
Xenakis I. (1996) Determinacy and Indeterminacy
Xenakis I. (1996) Music Composition Treks
Yuasa J. (1987) The Shadow of Tape Music on Instrumental Music
Zbar M. (1992) Musiques électroacoustiques : de l'écoute du compositeur à celle de l'auditeur