Solfège

In Schaefferian theory, solfège is "the art of practising better listening"; it is an "experimental and realistic" approach to the sound object, a kind of becoming aware of the new materials of music while distrusting preconceived ideas and relying first and foremost upon what is heard. It is without notation, because it is intended to apply to the whole universe of sounds already available or capable of being made, and not only to the sounds of traditional music, of measurable pitch, and produced by a limited number of instruments. This solfège is situated more in the area of hearing than making, it is descriptive rather than being operational. The criteria, which it seeks to bring out, are not expressed by symbols leading to notations for new scores, but as a deepening of the act of listening, seeking in sounds their musical potential, prior to any plan of notation or composition. It is embodied in the five operations of his programme of musical research. Every sound object or criterion as the experimental solfège progresses is individually situated in types (typology), in classes (morphology), in genres (characterology), in species (analysis). The final two of these are treated more like a hypothese, whereas the first two are significantly detailed. (Paraphrase of Michel Chion (1983). Guide des Objets Sonores. Eds. Buchet/Chastel, Paris. 1995 translation by John Dack/Christine North.)

Solfège

Dans le sens renouvelé que lui donne Pierre Schaeffer, le Solfège devient « l'art de s'exercer à mieux entendre » ; il est une approche « expérimentale... et réaliste » de l'objet sonore, une sorte de prise de connaissance des matériaux nouveaux de la musique, en se méfiant des idées préconçues et en s'appuyant d'abord sur ce qu'on entend.

Mais aussi, c'est un « SOLFÈGE GÉNÉRALISÉ », sans notation, parce qu'il veut s'appliquer à tout l'univers des sons, déjà disponibles ou susceptibles d'être fabriqués, et non plus seulement aux sons de la musique traditionnelle, de hauteur mesurable, et produits par un nombre limité d'instruments. Ce SOLFÈGE se situe plutôt du côté de l'ENTENDRE que du côté du FAIRE, il est descriptif avant d'être opérationnel. Les critères qu'il cherche à dégager ne sont pas traduits par des symboles conduisant à des notations (prématurées) pour de nouvelles partitions d'exécution, mais comme un approfondissement de l'écoute cherchant dans les sons leurs potentialités musicales, préalablement à tout projet de notation ou de composition.

Il s'incarne dans les cinq opérations du programme de la recherche musicale. Dans le solfège expérimental, chaque son ou critère est individuellement décrit en types (typologie), classes (morphologie), genres (caractériologie) et espèces (analyse). Ces trois derniers sont plutôt étudiés comme une hypothèse, tandis que les deux premiers sont détaillés en profondeur. (Paraphrase de Michel Chion (1983). Guide des Objets Sonores. Eds. Buchet/Chastel, Paris)

Solfeggio (Solfège)

Il termine, inteso nel senso rinnovato datogli da Pierre Schaeffer, significa l'arte di esercitarsi ad ascoltare meglio (« l'art de s'exercer à mieux entendre »). Si tratta di un approccio sperimentale e realistico (« expérimentale... et réaliste ») all'oggetto sonoro, un modo di diventare coscienti dei materiali musicali staccandosi da qualsiasi preconcetto, facendo riferimento solo a ciò che viene udito.

E' un solfeggio che non passa per la notazione (« SOLFÈGE GÉNÉRALISÉ »), perché è inteso per essere applicato a tutto lo spettro dei suoni esistenti o che possono essere creati, e non solamente ai suoni della musica tradizionale ad altezza definita che vengono prodotti da un numero limitato di strumenti. E' un solfeggio situato più nell'area dell'ascoltare (l'ENTENDRE) che del fare (FAIRE), è descrittivo piuttosto che operativo. I criteri di base non sono espressi in simboli che porterebbero a creare delle nuove partiture, bensì ad approfondire l'atto dell'ascolto, in modo tale da scprire il potenziale musicale dei suoni, precedente ad ogni atto di notazione o composizione.

Si incarna in cinque operazioni cllocate all'interno del programma di ricerca musicale (PROGREMU). Durante l'operazione di solfeggio, ogni oggetto sonoro o criterio viene situato individualmente in tipi (typologies), in classi (morphologies), in generi (caractériologies) e in specie (analyse). Le ultime tre sono piuttosto delle ipotesi all'interno del panorama teorico, mentre le prime due sono molto dettagliate (Parafrasato da Michel Chion (1983). Guide des Objets Sonores. Eds. Buchet/Chastel, Paris).

Solfège

In Schaefferian theory, solfège is "the art of practising better listening"; it is an "experimental and realistic" approach to the sound object, a kind of becoming aware of the new materials of music while distrusting preconceived ideas and relying first and foremost upon what is heard. It is without notation, because it is intended to apply to the whole universe of sounds already available or capable of being made, and not only to the sounds of traditional music, of measurable pitch, and produced by a limited number of instruments. This solfège is situated more in the area of hearing than making, it is descriptive rather than being operational. The criteria, which it seeks to bring out, are not expressed by symbols leading to notations for new scores, but as a deepening of the act of listening, seeking in sounds their musical potential, prior to any plan of notation or composition. It is embodied in the five operations of his programme of musical research. Every sound object or criterion as the experimental solfège progresses is individually situated in types (typology), in classes (morphology), in genres (characterology), in species (analysis). The final two of these are treated more like a hypothese, whereas the first two are significantly detailed. (Paraphrase of Michel Chion (1983). Guide des Objets Sonores. Eds. Buchet/Chastel, Paris. 1995 translation by John Dack/Christine North.)

Solfeo (Solfège)

En la teoría Schaefferiana, el solfeo es "el arte de practicar una mejor escucha"; es un abordaje "experimental... y realista" del objeto sonoro, una forma de toma de conocimiento de los nuevos materiales de la música, desconfiando de ideas preconcebidas y apoyándose fundamentalmente sobre lo que escuchamos. Pero también, este es un solfeo "generalizado", sin notación, porque Schaeffer quiere aplicarlo a todo el universo de los sonidos, tanto a los ya disponibles como a aquellos que puedan ser creados, y no solo a los sonidos de la música tradicional, de altura definida, y producidos por un número limitado de instrumentos. Este solfeo se sitúa más del lado de la escucha (entendre) que del lado del hacer, es descriptivo más que operativo. Los criterios que él busca liberar no están expresados por símbolos que conducen a las notaciones para las nuevas partituras de ejecución, sino como una profundización de la escucha, buscando en los sonidos sus potencialidades musicales, antes de cualquier proyecto de notación o de composición. Este solfeo toma forma en las cinco operaciones del programa de investigación musical (PROGREMU). A medida el solfeo experimental progresa, cada objeto sonoro o criterio es individualmente ubicado en tipos (tipología), clases (morfología), géneros (caracterología), y especies (análisis). De estos, los dos primeros son tratados de forma detallada, mientras que los dos últimos son tratados más como una hipótesis.

(Paráfrasis de Michel Chion (1983). Guide des Objets Sonores. Éditions Buchet/Chastel, e INA/GRM, Paris)

References