Interiority

Interiority designates the qualities of sound that do not refer to external causes/sources. It is close to what one hears during what Pierre Schaeffer called 'écoute réduite' (Reduced Listening). When attention is drawn away from a sound's exteriority, or reference, the 'reduced' experience can be at least as full and complicated in its own way, including the perception of mass, grain, etc. - qualities of the 'interior' of sounds. (Source - Rodolfo Caesar (1992). The Composition of Electroacoustic Music. PhD Thesis, University of East Anglia.)

Intériorité

Cette notion désigne les qualités d'un son qui ne se réfèrent pas à sa cause ou sa source externe. Elle est proche de ce que Pierre Schaeffer nomme “écoute réduite”. Lorsque l'attention est détournée de l'extériorité ou de la référence d'un son, l'expérience de l'écoute réduite peut entrer pleinement en jeu à travers la perception de la masse, du grain, etc., des qualités internes du son. (Source - Rodolfo Caesar (1992). The Composition of Electroacoustic Music. Thèse de doctorat, Université d'East Anglia.)

Interiorità

Qualità di un suono che non si riferiscono alle sue cause o fonti esterne, ma al contrario si riferisce a ciò che ciascuno sente durante il cosiddetto processo di Ascolto ridotto (écoute réduite). Nel momento in cui l'attenzione viene sviata rispetto all'esteriorità di un suono o al suo contesto, l'esperienza di ascolto ridotto permette di entrare veramente le qualità interne come la massa, il grano, ecc. (Fonte - Rodolfo Caesar (1992). The Composition of Electroacoustic Music. PhD Thesis, University of East Anglia.)

Interioridad

La Interioridad nombra a las cualidades del sonido que no refieren a fuentes o causas externas. Es parecido a lo que uno oye durante lo que Pierre Schaeffer llama la "Escucha Reducida" (écoute réduite). Cuando la atención no está dirigida hacia la exterioridad del sonido o a una referencia, la experiencia "reducida" puede ser, a su modo, igual o más completa y compleja, incluyendo la percepción de la masa, el grano, etc., cualidades del "interior" de los sonidos.

(Fuente: Rodolfo Caesar (1992). The Composition of Electroacoustic Music. Tesis de doctorado, University of East Anglia)

References