Interdisciplinary Artistic Work

Similar to multimedia/intermedia, this term refers to work in which artists with specialisations in various media work together to form new work, ideally based on the notion of holism, i.e., that the work itself is greater than the sum of its constituent parts. In most cases, electroacoustic interdisciplinary artwork involves an audio-visual context.

Œuvre artistique interdisciplinaire

Similaire à multimédia/intermédia, ce terme désigne les œuvres dans lesquelles des artistes ayant des spécialisations dans des types de médias différents travaillent ensemble pour créer de nouvelles œuvres. Idéalement, cette pratique est fondée sur une démarche holistique, c'est-à-dire que l'œuvre dans son ensemble contient plus que la somme de ces constituants. Dans de nombreux cas, les œuvres interdisciplinaires électroacoustiques utilisent des techniques audiovisuelles.

Opera artistica interdisciplinare

Simile a multimedia/intermedia, il termine indica le opere nelle quali artisti specializzati nell'utilizzo di diversi sistemi lavorano insieme alla creazione di una nuova opera. Idealmente, questa pratica si fonda su una nozione olistica, nella quale l'opera nel suo insieme è di più che non la pura somma dei suoi elementi costituenti. In molti casi, l'opera artistica interdisciplinare utilizza anche stemi audiovisivi.

Interdisziplinäres künstlerisches Werk

Similar to multimedia/intermedia, this term refers to work in which artists with specialisations in various media work together to form new work, ideally based on the notion of holism, i.e., that the work itself is greater than the sum of its constituent parts. In most cases, electroacoustic interdisciplinary artwork involves an audio-visual context.

Obra Artística Interdisciplinaria

Este término, similar a Multimedia/Intermedia, se refiere a los trabajos en los que los artistas con especializaciones en diversos medios colaboran para crear nuevas piezas, idealmente basadas en una noción holística. Es decir, que la obras en sí son más que la suma de sus partes. En la mayoría de los casos, las obras electroacústicas interdisciplinarias implican un contexto audiovisual.

References

Allen J. A. (2004) Playing with Fire: An unexpected collaboration
Auzet R. (2000) Gesture-following Devices for Percussionists
Bain M. (2003) The Live Room: Transducing resonant architectures
Blaine T. (2005) The Convergence of Alternate Controllers and Musical Interfaces in Interactive Entertainment
Blaukopf K. (1971) Space in Electronic Music
Bonardi A. (2003) Geste lyrique versus geste interactif. Exemple de l'opéra interactif Alma Sola
Bonin V., Heimbecker S. (2006) Interview with Steve Heimbecker
Bosseur J.-Y. (2001) Musique concrète/peinture abstraite
Bridoux-Michel S. (2004) Musique, architecture, un projet multimédia: le Pavillon Philips de l'Exposion internationale de 1958
Brunet S., Dallet S. (1996) Pierre Schaeffer. A Career in Research
Burtner M. (2005) Ecoacoustic and Shamanic Technologies for Multimedia Composition and Performance
Camurri A., Trocca R. (2000) Movement and Gesture in Intelligent Interactive Music Systems
Chion M. (1991) L'art des sons fixés ou la musique concrètement
Chion M. (1993) Le promeneur écoutant
Chion M., Bayle F., Vande Gorne A. (1994) Le caprice et la cohérence
Chion M. (1998) Le son
Chion M. (2003) Pierre Henry
Chion M., Gayou É. (2005) Construire le temps alors même qu'il se fissure
Cipriani A., Cardi M., Ceccarelli L., Cifariello Ciardi F. (2004) Collective Composition: The Case of Edison Studio
Couprie P. (2000) Pierre Schaeffer
Courribet B. (2005) Réflexions sur les relations musique/video et stratégies de mapping pour MAXMSP/Jitter
Delalande F., Caux J., Teruggi D., Gayou É. (2002) Presque rien avec Luc Ferrari
Duchenne J.-M. (1998) Pour un art des sons vraiment fixés
Dufour D., Prager J. (1998) Entretien avec Denis Dufour
Dufour D. (2001) Futura : un festival dedié à l'art acousmatique
Emmerson S. (1998) Aural Landscape: Musical Space
Frémiot M. (1999) De l'objet musical aux unités sémiotiques temporelles
Hahn T., Bahn C. (2002) Pikapika - The collaborative composition of an interactive sonic character
Holmes T. (2002) Electronic and Experimental Music
Hyde J. (2003) Off the Map? - Sonic Art in the New Media Landscape
Jeanneret-Gris C.-É. (1957) Der Modulor (The Modulor)
Kahn D. (1999) Noise, Water, Meat: A History of Sound in the Arts
Karttunen A., Hoitenga C., Stoianova I., Barrière J.-B., Mathieu J.-B., Saariaho K. (1999) Prisma
La Motte-Haber H. d. (1999) Klangkunst: Die gedanklichen und geschichtlichen Voraussetzungen: (Sound Art: its concepts and history)
Landy L. (1988) How Often Have you Seen Your Compositions Performed? A Plea for More Audio-visual Collaborations in Experimental Music
Landy L. (1991) What's the Matter with Today's Experimental Music: Organized Sound too Rarely Heard
Landy L. (1994) Experimental Music Notebooks
Landy L., Jamieson E. (2000) Devising Dance and Music: Idée Fixe - Experimental Sound and Movement Theatre
Landy L. (2002) The Emancipation of Sound in that Box We Call a Theatre
Landy L., Jamieson E., Ng K. (2003) In Transit or Realising One's Aesthetic when the Technology Finally Catches Up
Langlois P. (1999) Les pionniers du son synthétique au cinéma
Langlois P. (2002) Bernard Parmegiani au service de la recherche
Lanzalone S. (2000) Hidden Grids: Paths of expressive gesture between instruments, music and dance
Laubier S. d. (1999) Le Méta-Instrument a-t-il un son ? Émergence de lois ou de constantes dans le développement d'instruments virtuels
Laubier S. d. (2000) The Meta-Instrument. How the project started
Lavandeyra-Schöffer É. d. (2001) L'œuvre de Nicolas Schöffer en parallèle de celle de Pierre Schaeffer
Lejeune J.-M. (2004) Robin Minard 4
Levin T. Y. (2004) “Des sons venus de nulle part” Rudolf Pfenninger et l'archéologie du son synthétique
Lewis P. T. (1978) Electronic Music at the University of Iowa
Little D. (1993) Composing with Chaos; Applications of a New Science for Music
Légeret K. (2003) Interface danse/musique une poétique de l'énergie percussive
Merlier B. (1998) À la conquête de l'espace
Mumma G. (1975) Live-Electronic Music
Mäkelä T. (2006) As We May Network: Shifting sound and media art practices
Ng K. (2002) Sensing and Mapping for Interactive Performance
Norman K. (1996) Real-World Music as Composed Listening
Packer R. (2004) The Pavilion: Into the 21st Century: A space for reflection
Paine G. (1999) Immersive Virtual Environments: A Social Perspective
Pellegrino R. (1983) The Electronic Arts of Sound and Light
Piché J. (2003) De la musique et des images
Pottier L. (1999) Contrôle interactif d'une voix chantée de synthèse
Povall R. (1995) Compositional Methods in Interactive Performance Environments
Revault D'Allonnes O. (1975) Xenakis/Les Polytopes
Rudi J. (2003) Norge - et Lydrike, Norway Remixed: A sound installation
Ryan J., Salter C. (2003) TGarden: Wearable Instruments and Augmented Physicality
Ryan J. (2006) Improvising with Others
Sanio S. (1999) Autonomie, Intentionalität, Situation: Aspekte eines erweiterten Kunstbegriffs: (Autonomy, Intention, Situation: Aspects of an expanded concept of art)
Schaeffer P., Pierret M. (1969) Entretiens avec Pierre Schaeffer
Schaeffer P. (1991) March of Time
Shibata M. (1971) Music and Technology in Japan
Sousa Dias A. D. (2005) Articulation musique - image : les cas de Réflexion faite... et Natureza morta - visages d'une dictature
Sterken S. (2001) Towards a Space-Time Art: Iannis Xenakis's Polytopes
Thibault A. (2002) Culture numérique et électroacoustique
Toeplitz K. T. (2002) L'ordinateur comme instrument de concert - aussi une question d'écriture ?
Truax B. (1996) Sounds and Sources in Powers of Two: Towards a contemporary myth
Truax B. (2003) Homoeroticism and Electroacoustic Music: Absence and Personal Voice
Trân Q. H. (2001) Un dialogue occident-orient : l'exemple de Vê Nguôn (1975)
Vande Gorne A. (1988) Les deux côtés du miroir : la mariée est-elle trop belle ?
Watts C. (2004) Mixing Things Up: Collaboration, converging disciplines, and the music curriculum
Weber-Lucks T. (2003) Electroacoustic Voices in Vocal Performance Art - A Gender Issue?
Wilson-Bokowiec J., Bokowiec M. A. (2000) Lifting Bodies: Interactive dance - finding new methodologies in the motifs prompted by new technology - a critique and progress report with particular reference to the Bodycoder System
Xenakis I. (1957) Le Corbusier's ‚Elektronisches Gedicht' (Philips Pavillon der Brüsseler Weltausstellung - 1958)
Xenakis I. (1981) Les chemins de la composition musicale
Xenakis I. (1996) Music Composition Treks
Zanési C., Redolfi M. (1996) Entretien avec Michel Redolfi