Création musicale et technologies nouvelles

Heinrich, Marie-Noëlle

2003

Paris: L'Harmattan.

Language: French

New technologies prompted a new type of musical creation and a new definition of the instrument concept. Through an historical and technical approach, the author analyses the various fields of technological creativity in the twentieth century: computer music, synthesis, gestural interfaces, psychoacoustics, musical research, new definitions of musical works, the role of composers and musicians in society and in the market economy.

Table of contents:

  • Evolution of new musical technologies
    • Technological ruptures
    • A mutation of the instrument
    • Aesthetic revolutions
    • The activity of composition
    • Conditions and properties of musical creation
    • French musical research. Towards an interdisciplinarity
    • Psychoacoustics as a new discipline for the studyof the musical object
    • A musical object difficult to seize
    • Changed relations and mediations
    • Statutes and the relations amongst the actors
    • Communication between the artist and the public
    • Mediation and the economic conditions of musical production

Les nouvelles technologies invitent à penser différemment la création musicale et le concept d'instrument. A travers une approche technique et historique, l'auteur analyse les différents champs de la technologie et de la création au XXe siècle : informatique musicale, synthèse, interfaces gestuelles, psychoacoustique, recherche musicale, nouvelle définition de ce qu'est une œuvre musicale, rôle des compositeurs et des musiciens dans la société et dans l'économie de marché.

Table des matières

  • Évolution des technologies nouvelles pour la musique
    • Les ruptures technologiques
    • Une mutation de l’instrument
    • Des révolutions esthétiques
    • L’activité de composition
    • Conditions et propriétés de la création musicale
    • La recherche musicale française. Pour une interdisciplinarité
    • La psychoacoustique comme nouvelle discipline pour étudier l’objet musical
    • Un objet musical difficile à saisir
    • Mutations des relations et médiations
    • Statuts et relations des acteurs
    • Communication entre l’artiste et le public
    • Médiation et conditions économiques de la production musicale