Radiophonics

Radio art is the use of radio as a medium of art. Sound quality is secondary to conceptual originality. Radio art's history demonstrates an evolution from the radio play through Musique Concrète and documentary radio to any manifestation of sonic art through the radio medium. Interestingly, its German name, Hörspiel, means radio play; It refers to a well-established often experimental medium. Similar to acousmatic music, Michel Chion's term Cinéma pour l'Oreille is apropos.

Art radiophonique/Création radiophonique/Hörspiel

L'art radiophonique utilise la radio comme un médium artistique. La qualité sonore est secondaire par rapport au concept d'originalité. L'histoire de l'art radiophonique suit une évolution depuis la musique concrète et le documentaire radio jusqu'à tout type de manifestations d'art sonore utilisant le médium radiophonique. Il est à noté que l'équivalent allemand, Hörspiel, signifie “jeu radiophonique” en référence à un médium expérimental bien établi. En musique acousmatique, le terme “cinéma pour l'oreille” inventé par Michel Chion fait aussi partie de cette catégorie.

Arte radiofonica / Dramma radiofonico

L'arte radiofonica utilizza la radio come un medium artistico. La qualità sonora è secondaria al concetto di originalità. La storia dell'arte radiofonica segue un'evoluzione a partire dalla musica concreta e dal documentario radio, fino a tutti i tipi di manifestazione d'arte sonora che utilizzano il medium radiofonico. L'equivalente tedesco Hörspiel significa “gioco radiofonico” in riferimento al medium sperimentale. In musica acusmatica, il temine “cinéma pour l'oreille” inventato da Michel Chion fa parte di questa stessa categoria.

Radio-Kunst/Radiophonics/Hörspiel

Radio art is the use of radio as a medium of art. Sound quality is secondary to conceptual originality. Radio art's history demonstrates an evolution from the radio play through Musique Concrète and documentary radio to any manifestation of sonic art through the radio medium. Interestingly, its German name, Hörspiel, means radio play; It refers to a well-established often experimental medium. Similar to acousmatic music, Michel Chion's term Cinéma pour l'Oreille is apropos.

Arte Radial/Radiofónico (Hörspiel)

El arte radial o radiofónico (radio art) se refiere al uso de la radio como un medio artístico. La calidad sonora es un factor secundario en relación con la originalidad conceptual. La historia del arte radial demuestra una evolución desde el radioteatro, a través de la música concreta (Musique Concrète) y los documentales radiofónicos, hasta diversas manifestaciones de arte sonoro a través del medio radial. Es interesante notar que el nombre dado al arte radiofónico en alemán, Hörspiel, significa radioteatro, y es empleado en referencia a una forma ya establecida aunque generalmente experimental. Como es el caso de la música acusmática, el término Cinéma pour l'oreille, de Michel Chion, está también relacionado con el de arte radial.

References

Austin L., Serra X., Boone C. (1991) Transmission Two: The Great Excursion (TT:TGE) - The Aesthetic, Art and Science of a Composition for Radio
Battier M. (2001) De la machine à l'oreille. Le paradoxe de la musique concrète
Bossis B. (2005) La voix et la machine. La vocalité artificielle dans la musique contemporaine
Burtner M. (2003) Regenerative Feedback in the Medium of Radio: Study 1.0 (FM) for Radio Transceiver
Chion M. (1991) Une dramaturgie de la retransmission
Cody J. (1996) An Interview with Paul Lansky
Cory M. E. (1992) Soundplay: The Polyphonous Tradition of German Radio Art
Dack J. (1994) Pierre Schaeffer and the Significance of Radiophonic Art
De Benedictis A. I. (2004) Radiodramma e arte radiofonica. Storia e funzioni della musica per radio in Italia
Delalande F., Caux J., Teruggi D., Gayou É. (2002) Presque rien avec Luc Ferrari
Di Scipio A. (2000) The technology of musical experience in the 20th century
Di Scipio A. (2000) Tecnologia dell'esperienza musicale nel Novecento
Dyson F. (1994) Radio Art in Waves
Farabet R. (1991) Au commencement était l'oreille
Ferrari G. (1994) Vers un scénario imaginaire : l'opéra radiophonique italien
Frisius R. (2001) L'art radiophonique et le solfège sonore
Frisus R. (1977) Musique pour la radio, radio pour la musique, tendances de l'œuvre de Mauricio Kagel
Glandien K. (2000) Art on Air: A Profile of New Radio Art
Hutton J. (2003) Daphne Oram; Innovator, Writer and Composer
Kröpfl F. (1995) Experiences and Reflexions on Electroacoustic Music
Lander D. (1999) Radiocasting: Musings on Radio and Art
Lussac O. (1998) Peindre par les noms, peindre par les sons
Meloche C. (1999) Reflections on Long-Duration Soundworks and Radio
Novati M. (2001) The Archive of the “Studio di Fonologia di Milano della Rai”
Orga A. (1969) Electronic Music in Poland
Palombini C. (1993) Pierre Schaeffer's Typo-Morphology of Sonic Objects
Palombini C. (1993) Pierre Schaeffer: from Research into Noises to Experimental Music
Palombini C. (2002) Musique Concrète Revisited
Portevin C. (1991) L'espace radiophonique : le son en plus
Portevin C. (1991) L'espace radiophonique : le son en plus
Schaeffer P., Brunet S. (1986) Reflexions
Schiemer G. (1994) Interactive Radio
Schryer C. (1999) Entre ici et là. A Radio Piece in Eight Movements
Vande Gorne A. (1995) Une histoire de la musique électroacoustique
Vidolin A. (2005) Percorsi sonori di un teatro immaginario. Da Noms des airs a Lohengrin II di Salvatore Sciarrino (Sonorous ways of an imaginary theatre. From Noms des airs to Lohengrin II by Salvatore Sciarrino)
Voegelin S. (2004) The Anxiety of the Lonely Listener: Some Thoughts on the Production and Perception of Radio