When in 1948 Pierre Schaeffer gave the name Concrète to the music which he invented, he wanted to demonstrate that this new music started from the concrete sound material, from heard sound, and then sought to abstract musical values from it">

Abstrait et Concret (Abstract and Concrete)

In Schaefferian theory, Abstract and Concrete are "two isotopes of reality", two faces of every perception, interdependent and complementary, which must be reconciled and balanced in music, against the excess of concrete (in musique concrète) or the excess of abstract (in serial and other types of "a priori" musics).

When in 1948 Pierre Schaeffer gave the name Concrète to the music which he invented, he wanted to demonstrate that this new music started from the concrete sound material, from heard sound, and then sought to abstract musical values from it. And this is the opposite of classical music, which starts from an abstract conception and notation leading to a concrete performance.

Furthermore, Schaeffer's table in the quatre écoutes is made by crossing horizontally and vertically the two fundamental sets of opposites which are found in every perceptual activity: Objective/Subjective and Abstract/Concrete.

The sound object, the correlate of reduced listening is defined as the synthesis of an abstract goal and a concrete goal which refer back to it (the object), instead of using it to get at an (abstract) meaning or a (concrete) source. (Paraphrase of Michel Chion (1983). Guide des Objets Sonores. Eds. Buchet/Chastel, Paris. 1995 translation by John Dack/Christine North.)

Abstrait/Concret

dans la théorie schaefferienne, Abstrait et concret sont les deux « isotopes du réel », les deux faces de toute perception, interdépendants et complémentaires, qui doivent être, dans la musique, conciliées et équilibrées, contre les excès de concret (dans la musique concrète « sauvage ») ou les excès d'abstrait (dans les musiques « a priori », sérielle ou autres).

Lorsque Pierre Schaeffer a baptisé Concrète, en 1948, la musique dont il était l'inventeur, il voulait marquer que cette nouvelle musique partait du concret sonore, du son entendu, pour chercher à en extraire des valeurs musicales abstraites. Et ceci à l'inverse de la musique classique, laquelle part d'une conception et d'une notation abstraites qui mènent à une exécution concrète.

Le tableau fondamental des 4 écoutes est fabriqué en croisant, horizontalement et verticalement, les 2 oppositions fondamentales que l'on retrouve dans toute activité de perception : Objectif/Subjectif et Abstrait/Concret.

L'Objet sonore, le corrélât de l'Écoute réduite, se définit comme la synthèse d'une visée abstraite et d'une visée concrète qui se reportent sur lui, au lieu de viser à travers lui en un sens (abstrait) ou une source (concrète). (Source - Michel Chion (1983). Guide des Objets Sonores. Eds. Buchet/Chastel, Paris)

Astratto/Concreto

Nella teoria schaefferiana, astratto e concreto sono i due “isotopi del reale”, due facce della percezione, interdipendenti e complementari, che devono essere, in musica, conciliati ed equilibrati contro gli eccessi del concreto (nella musica concreta) o gli eccessi dell'astratto (nella musica seriale o altri tipi di musica “a priori”).

Quando Pierre Schaeffer, nel 1948, battezzò con il termine concreta la musica che aveva inventato, voleva sottolineare che tale musica partiva dal concreto sonoro, dal suono percepito, per cercare di estrarne dei valori musicali e astratti. Ciò sta all'opposto della musica classica, che parte dalla concezione e dalla notazione astratta che portano ad un'esecuzione concreta.

La tabella dei quattro ascolti di Schaeffer è creata incrociando, orizzontalmente e verbalmente, i due opposti fondamentali che si trovano in tutte le attività della percezione: Oggettivo/Soggettivo e Astratto/Concreto.

L'oggetto sonoro, correlato dell'Ascolto ridotto, si definisce come la sintesi di una finalità astratta e una concreta, che a lui si riconducono al posto di mirare attraverso di lui ad un senso (astratto) o a una fonte (concreta) (Adattato da Michel Chion (1983). Guide des Objets Sonores. Eds. Buchet/Chastel, Paris. 1995 translation by John Dack/Christine North).

Abstracto/Concreto

En la teoría Schaefferiana, Abstracto y Concreto son "dos isotopos de lo real", dos caras de toda percepción, interdependientes y complementarias, que deben, en la música, estar conciliadas y equilibradas contra el exceso de lo concreto (en la música concreta "salvaje") o el exceso de lo abstracto (en las músicas "a priori", seriales u otras).

Cuando en 1948 Pierre Schaeffer le dió el nombre de Concrète a la música que él había inventado, quería señalar que esta nueva música partía del material sonoro concreto (concret sonore), del sonido oído (entendu), buscando extraer de allí los valores musicales abstractos. Es decir, a la inversa de la música clásica, que parte de una concepción y una notación abstracta que llevan a una ejecución concreta.

La tabla (de Schaeffer) de las cuatro escuchas está hecha cruzando, horizontal y verticalmente, los dos opuestos fundamentales que encontramos en toda actividad perceptiva: Objetivo/Subjetivo y Abstracto/Concreto.

El objeto sonoro, correlato de la Escucha Reducida, se define como la síntesis de una finalidad abstracta y una finalidad concreta que se autorefiere, en lugar de ser usado para conseguir un sentido (abstracto) o una fuente (concreta).

(Paráfrasis de Michel Chion (1983). Guide des Objets Sonores. Éditions Buchet/Chastel, e INA/GRM, Paris)

References