The author distinguishes mixed music for instrument(s) and tape from mixed musics, a larger discipline that includes real-time mixed works. The first part of this paper introduces the concept of mixed musics and how they relate to electroacoustic music: history, nature of their musical languages, the real-time contribution. Several examples of musical works are briefly analysed: Dialogue de l'ombre double (1985) by Pierre Boulez, mixed works by Jean-Claude Risset, Traiettoria (1982-1984) by Marco Stroppa, and Bhakti (1982) by Jonathan Harvey. The second part examines the loudspeaker orchestra and the visual effects used on stage in electroacoustic music performance.
L'auteur distingue la musique mixte pour instrument(s) et bande d'une discipline plus large incluant les œuvres mixtes en temps réel. La première partie de l'article introduit le concept de musique mixte et analyse sa place dans la musique électroacoustique : histoire, nature du langage musical, rôle du temps réel. Plusieurs œuvres sont brièvement analysées : Dialogue de l'ombre double (1985) de Pierre Boulez, des œuvres mixte de Jean-Claude Risset, Traiettoria (1982-1984) de Marco Stroppa, et Bhakti (1982) de Jonathan Harvey. La seconde partie concerne l'orchestre de haut-parleurs et les effets visuels utilisés sur scène dans les concerts de musique électroacoustique.