La musique des sons/The Music of Sounds

Landy, Leigh

2007

Paris: OpenEdition.

Language: French

For over a century musicians have been making music using the widest variety of sounds beyond the notes normally associated with music. For the last sixty years musicians have been able to use various forms of technology to assist in the creation of sound-based works. The Music of Sounds sets out to demonstrate that this musical corpus demonstrates paradigmatic behaviour despite the fact that its repertoire spans a vast horizon. This behaviour sets it apart, to an extent, from note-based music. The book also attempts to establish that much of the music is accessible to a larger public than the one it currently reaches. To achieve these two aims the repertoire is introduced through selected examples in order to illustrate paradigmatic aspects and elements related to accessibility. The field of study related to sound-based music is also delineated. Examples of sound-based musical research are presented to point out potential opportunities for those interested in this young repertoire.

Depuis plus d’un siècle, on fait de la musique avec toutes sortes de sons, au-delà des notes, qu’on en considérait, traditionnellement, comme le fondement. Depuis soixante ans, les musiciens disposent de diverses technologies pour créer des oeuvres de « musique des sons. » La Musique des sons cherche à montrer que ce corpus musical correspond à un paradigme, même si son répertoire est très varié, et que cela le distingue dans une certaine mesure de la musique des notes. L’ouvrage vise aussi à montrer qu’une grande partie de ce type de musique est accessible à un plus large public qu’actuellement. A l’appui de ces deux objectifs, il présente des exemples du répertoire illustrant plusieurs aspects du paradigme et de l’accessibilité. Il situe également le domaine d’étude portant sur la musique des sons et donne des exemples de recherches illustrant les potentialités d’étude pour les chercheurs qui s’intéressent à ce jeune répertoire.