Stria de John Chowning ou l'oxymoron musical: du nombre d'or comme poétique

Bossis, Bruno

2005

John Chowning. Portraits Polychromes. Paris: INA-GRM, CDMC, 87-115.

Language: French

Stria was composed by John Chowning in 1977 at Stanford University and was mixed at IRCAM for its première at the Paris concert series, “Perspectives du XXe siècle”. This piece is constructed with the golden section. Bruno Bossis analyses the use of it in terms of frequency modulation synthesis, structure, pitch, and also investigates the notion of parent/child sounds. He then studies the work's scales, its score and how Chowning approaches the notion of composed space.

Stria a été composée par John Chowning en 1977 à l'Université de Standford et mixée à l'IRCAM pour être donnée en première à Paris lors de la série de concerts Perspectives du XXe siècle. Cette pièce est construite à partir du nombre d'or, Bruno Bossis analyse donc l'utilisation de ce nombre à travers la modulation de fréquence, la structure et la hauteur. Il met aussi en évidence la notion de sons parent/enfant, les échelles de l'œuvre et la manière dont John Chowning compose l'espace.