Synthesis and Resynthesis Techniques

Synthesis Techniques concern means of producing sound, electronically or digitally, in which no physical acoustic source is used (except possibly as a model).

Resynthesis Techniques concern the modification of exisiting recorded or synthesised sounds, generally through the application of a computing algorithm to some form of computer representation of the sound. Frequently Resynthesis Techniques will involve the creation of a new 'output' sound based on the desired signal processing applied to the original 'input' sound.

For the purposes of the Subject Index, specific Synthesis/Resynthesis Techniques may be looked up under this umbrella term.

Techniques d'analyse-synthèse

Les techniques de synthèse permettent de produire des sons, d'une manière électronique ou numérique, sans utiliser une source acoustique (exceptée comme modèle).

Les techniques d'analyse-synthèse permettent de modifier un enregistrement existant, ou des sons synthétisés, généralement à l'aide d'une représentation numérique du son calculée d'une manière algorithme. Habituellement, les techniques d'analyse-synthèse induisent la création d'un nouveau son sortant et créé à partir du traitement d'un signal audio entrant.

Pour faciliter la création de l'index, les techniques spécifiques d'analyse-synthèse seront classées sous ce terme générique.

Tecniche di sintesi/risintesi

Le tecniche di sintesi permettono di produrre suoni, in modo elettrico o digitale, nei quali non viene utilizzata nessuna fonte acustica di suono (ad eccezione di una fonte utilizzata come modello).

Le tecniche di risintesi permettono di modificare suoni preregistrati o sintetizzati precedentemente, generalmente attraverso un processo di applicazione di un algoritmo informatico alla rappresentazione numerica di un suono. Il suono nuovo che ne risulta sarà un suono basato su una determinata modalità di elaborazione applicata al suono originale. In questo glossario, le tecniche di sintesi e risintesi sono classificate sotto questo termine generico.

Synthese-/Resynthese-Techniken

Synthesis Techniques concern means of producing sound, electronically or digitally, in which no physical acoustic source is used (except possibly as a model).

Resynthesis Techniques concern the modification of exisiting recorded or synthesised sounds, generally through the application of a computing algorithm to some form of computer representation of the sound. Frequently Resynthesis Techniques will involve the creation of a new 'output' sound based on the desired signal processing applied to the original 'input' sound.

For the purposes of the Subject Index, specific Synthesis/Resynthesis Techniques may be looked up under this umbrella term.

Técnicas de Síntesis/Resíntesis

Las Técnicas de Síntesis comprenden a los medios de producción de sonido, electrónicos o digitales, que no utilizan fuentes físicas acústicas (excepto cuando sirven de modelo).

Las Técnicas de Resíntesis se ocupan de la modificación de sonidos grabados o sintetizados ya existentes, generalmente aplicando un algoritmo informático sobre alguna forma de representación digital del sonido. Frecuentemente las Técnicas de Resíntesis implican la creación de un nuevo sonido de "salida" basado en la técnica de procesamiento de señales que se desee aplicar al sonido original de "entrada".

A los efectos del Índice de Temas, las técnicas específicas de Síntesis/Resíntesis pueden ser buscadas bajo este amplio término.

References

Ayers L. (2005) Synthesising Chinese Flutes Using Csound
Barlow C. (1999) Methoden algorithmischer Klangerzeugung anhand eigener Arbeiten: Von Klanglomeration und Schwallwellenreiten zu Synthrumentation und Spektastik (Methods of Sound Synthesis based on my own works - [followed by his own untranslatable new terms]
Barrière J.-B., Haynes S., Lorrain D., Harvey J. (1984) Notes on the realization of Bhakti
Bateman W. A. (1980) An Introduction to Computer Music
Bateman W. A. (1980) Introduction to Computer Music
Battier M. (1990) Les principaux centres de recherche musicale aux Etats-Unis
Battier M. (2002) L'opéra et les technologies du son artificiel
Battier M. (2002) De la phonographie à la lutherie numérique. L'épiphanie du son artificiel
Battier M. (2003) Notes sur l'électronique dans un opéra récent : K... de Philippe Manoury
Battier M., Nouno G. (2003) L'électronique dans l'opéra de Kaija Saariaho, L'amour de loin
Bello A. (2001) Notes on Composing with the UPIC System: The Equipment of Iannis Xenakis
Bossis B. (2002) Karlheinz Stockhausen
Bossis B. (2003) Introduction à l’histoire et à l’esthétique des musiques électroacoustiques
Bossis B., Couprie P. (2003) Tutoriaux de logiciels musicaux
Bossis B., Couprie P. (2003) Guía de utilización: Free softwares para sonido y música
Bossis B., Couprie P. (2003) Tutorials : sound and music applications
Bossis B. (2004) Mortuos Plango, Vivos Voco de Jonathan Harvey ou le miroir de la spiritualité
Bossis B. (2005) La voix et la machine. La vocalité artificielle dans la musique contemporaine
Bossis B. (2005) L'intervocalité ou les avatars de la voix dans le matériau sonore
Buxton W. (1977) A Composer's Introduction to Computer Music
Buxton W. (1978) Computers and the Composer: an Introductory Survey
Cann R. (1979) An Analysis/Synthesis Tutorial
Castanet P.-A. (2001) Voyages en Nouvelles Atlantide
Chadabe J. (1972) Le principe du voltage-control et ses implications pour le compositeur
Chion M., Bayle F., Vande Gorne A. (1994) Le caprice et la cohérence
Chouvel J.-M. (2004) Du son à la forme: les nouvelles stratégies compositionnelles issues du studio de musique électroacoustique
Chowning J. M. (1981) La nouvelle musique et la science : interdépendance des concepts
Chowning J. M. (2005) Composer le son lui-même
Code D. L. (1990) Observations in the Art of Speech: Paul Lansky's Six Fantasies
Collins N. (2003) Recursive Audio Cutting
Dack J. (2000) Ludwig Van Henry - An Interview with Pierre Henry
Dack J. (2002) Histories and Ideologies of Synthesis
Davies H. (1990) Instruments électroniques : classification et mécanismes
Davis D. S. (1988) Computer Applications in Music: A Bibliography
Delalande F., Allouis J.-F. (1976) Syter
Delalande F. (1996) Musique électroacoustique, coupure et continuité
Delalande F. (2003) Le paradigme électroacoustique
Després A. (1988) L'UPIC en temps réel
Deutsch H. A. (1976) Synthesis: An Introduction to the History, Theory, and Practice of Electronic Music
Di Scipio A. (1995) Riflessioni sull'analisi della musica elettroacustica e informatica
Di Scipio A. (2001) Clarification on Xenakis: The Cybernetics of Stochastic Music
Di Scipio A. (2002) A Story of Emergence and Dissolution: Analytical Sketches of Jean-Claude Risset's Contours
Dodge C., Jerse T. A. (1985) Computer Music Synthesis, Composition, and Performance
Doornbusch P. (2004) Computer Sound Synthesis in 1951: The Music of CSIRAC
Eckel G. (1993) La maîtrise de la synthèse sonore
Endrich A. (1997) Composers' Desktop Project: A musical imperative
Ernst D. (1977) The Evolution of Electronic Music
Ferrari G. (2005) Perspectivae sintagma I : une analyse
Fineberg J. (2000) Guide to the Basic Concepts and Techniques of Spectral Music
Fischman R. (1994) Sound Processing in Los Dados Eternos
Genuys F. (1990) L'informatique musicale
Georgaki A. (1999) À la recherche de la voix-Protée: penser la voix de synthèse aujourd'hui
Georgaki A. (2004) Virtual Voices on Hands: Prominent Applications on the Synthesis and Control of the Singing Voice
Gerzso A. (1992) De nouveaux environnements musicaux
Goto S. (2000) Virtual Musical Instruments: Technological Aspects and Interactive Performance Issues
Guillemain P., Kronland-Martinet R., Voinier T. (1999) Agir sur le son musical avec la baguette radio
Haus G. (1980) Summing Up the Situation of Computer Music in Italy at the Conference of Milan
Haynes S. (1982) The Computer as a Sound Processor: A Tutorial
Heinrich M.-N. (2003) Création musicale et technologies nouvelles
Hoffmann P. (2001) Analysis through Resynthesis. Gendy3 by Iannis Xenakis
Horner A., Beauchamp J. (1997) Spectral Modelling and Timbre Hybridisation Programs for Computer Music
Humpert H. U. (2004) L'évolution technologique de la musique électronique au cours des 50 dernières années et son influence sur le travail du compositeur
Hunt A., Wanderley M. M. (2002) Mapping Performer Parameters to Synthesis Engines
Hutton J. (2003) Daphne Oram; Innovator, Writer and Composer
Jaffrennou P.-A. (1976) Du synthétiseur électronique à l'ordinateur
Jaffrennou P.-A. (1976) Une évolution de MUSIC V vers la synthèse de sons à caractère concret
Joly B. (2003) L'UPIC de Xenakis
Karttunen A., Hoitenga C., Stoianova I., Barrière J.-B., Mathieu J.-B., Saariaho K. (1999) Prisma
Kessous L., Arfib D., Couturier J.-M., Verfaille V. (2002) Strategies of Mapping between Gesture Data and Synthesis Model Parameters Using Perceptual Spaces
Koenig G. M. (1967) Notes on the Computer in Music
Küpper L. (1978) New Possibilities of Vocal Music: Phonèmes, Allophones, Phonatomes, Logatomes, Phonetic Microsounds
Küpper L. (1998) Expérimentations et prospections
Laliberté M. (1993) Informatique musicale : utopies et réalités 1957-1990
Landy L. (2002) La synthèse sonore: enfin l'émancipation?
Langlois P. (1999) Les pionniers du son synthétique au cinéma
Langlois P. (2000) Dessiner les sons
Langlois P. (2000) Dessiner les sons
Lanza A. (1998) Music for Voice [Personal Recollection]
Lanza A. (2004) The Le Caine Instruments: A Disappearing Technology
Lanzalone S. (2000) Hidden Grids: Paths of expressive gesture between instruments, music and dance
Laske O. (1981) Toward a Definition of Computer Music
Lazzarini V. E. P. (1998) A Proposed Design for an Audio Processing System
Lazzarini V. E. P. (2000) The SndObj Sound Object Library
Leipp É. (1968) La musique expérimentale au laboratoire d'acoustique
Levin T. Y. (2004) “Des sons venus de nulle part” Rudolf Pfenninger et l'archéologie du son synthétique
Levé F. (1987) La création musicale par ordinateur
Livingstone H. (2000) Paradigms for the New String Instrument: Digital and materials technology
Loizillon G. (1998) L'analyse et la synthèse sonore : un point de vue musical sur le son
Lyons A. D. (2001) Ian Fredericks in Interview: Ideas of an Australian spatial synthesis and mixed media innovator
Machover T., Giugno G. d. (1985) Entretien avec Giuseppe di Giugno
Manoury P. (1984) The Arrow of Time
Masri P., Bateman A., Canagarajah N. (1997) The Importance of Time-frequency Representations, with Application to Sound/Music Analysis-Resynthesis
Masri P., Bateman A., Canagarajah N. (1997) A Review of Time-frequency Representations, with Application to Sound/Music
Mathews M. V. (1975) L'ordinateur en tant qu'instrument de musique
Merlier B. (2002) Qu'est-ce que l'informatique musicale ?
Merlier B. (2002) Qu'est-ce que l'informatique musicale ?
Meston O. (2003) Jean-Claude Risset et les nouvelles technologies musicales: l'ordinateur, maître-mot
Miranda E. R. (1994) From Symbols to Sound: AI-based Investigation of Sound Synthesis
Miranda E. R. (1994) The Role of Artificial Intelligence in Computer Aided Sound Composition
Miranda E. R. (1998) The Role of Speech Synthesis in Requiem per un veu perdida
Moles A. A. (1968) L'évolution actuelle des musiques expérimentales
Moore F. R. (1996) Dreams of Computer Music - Then and Now
Nelson P. (1997) The UPIC System as an Instrument of Learning
Nuñez A. (1993) Informática y Electrónica Musical - 2da. edición, revisada (Musical Electronics and Informatics - 2nd edition, revised)
Parmegiani B. (1975) Jeu du son et de l'image
Pellegrino R. (1983) The Electronic Arts of Sound and Light
Pfitzinger H. R. (1999) Sprache aus dem Synthesizer (Speech from a synthesizer)
Pierce J. R., Mathews M. V., GUTTMAN N. (1962) Musikalische Klänge von Digitalrechnern (Musical Sounds from Digital Computers)
Polfreman R. (1999) A Task Analysis of Music Composition and Its Application to the Development of Modalyser
Polfreman R. (2002) Modalys-ER for OpenMusic (MfOM): Virtual instruments and virtual musicians
Poli G. D. (1996) In Search of New Sounds
Pottier L. (1997) Exemple d'utilisation des outils de CAO pour la synthèse sonore. En trance de Fausto Romitelli pour soproano, ensemble et dispositif électronique
Pottier L. (2002) Jean-Claude Risset
Pottier L. (2003) Straps : pièce d'Eryck Abecassis pour ensemble et électronique en concert
Racot G. (2002) Un pont entre des mondes
Raczinski J.-M. (2001) L'UPIC, outil de composition pour quelles musiques ?
Risset J.-C. (1969) L'ordinateur, instrument de musique
Risset J.-C. (1971) Synthesis of Sound by Computer and Problems concerning Timbre
Risset J.-C. (1975) Musique et informatique
Risset J.-C. (1978) Concerning the Synthesis of Musical Sounds by Computer
Risset J.-C. (1985) Musique et perception
Risset J.-C. (1985) Le compositeur et ses machines. De la recherche musicale
Risset J.-C. (1985) Computer Music Experiments 1964-
Risset J.-C. (1986) Arte e scienza: musica elettroacustica numerica (Arts and Science: Digital electroacoustic music)
Risset J.-C. (1991) Timbre, Analysis by Synthesis: Representations, Imitations, and Variants for Musical Composition
Risset J.-C. (1991) Timbre et synthèse des sons
Risset J.-C. (1992) Composing Sounds with Computers
Risset J.-C. (1993) Synthèse et matériau musical
Risset J.-C. (1996) Real-World Sounds and Simulacra in my Computer Music
Risset J.-C. (1996) Digital Techniques and Sound Structure in Music
Risset J.-C. (1997) Problems of Analysis and Computer Music
Risset J.-C. (1999) Évolution des outils de création sonore
Risset J.-C. (2001) Synthèse et traitements des sons: sur la composition de Sud
Risset J.-C. (2001) Temps et musique numérique
Risset J.-C., Meston O. (2001) Portrait d'un homme cultivé
Risset J.-C., Gontcharoff P. (2001) Interview de Jean-Claude Risset
Risset J.-C. (2002) Examples of the Musical Use of Digital Audio Effects
Risset J.-C., Baudoux R. (2003) Interview Jean-Claude Risset
Risset J.-C., Gérando S. d. (2003) À propos de l'œuvre pour bande seule de Jean-Claude Risset
Risset J.-C., Gérando S. d. (2004) À propos de l'œuvre pour bande seule de Jean-Claude Risset
Risset J.-C. (2005) Quelques points de vue sur l'invisible
Roads C. (1982) A Conversation with James A. Moorer
Roads C. (1992) Des instruments pour un son organisé
Roads C., Hamlin P., Brün H. (1996) Interview with Herbert Brün
Roads C., Pope S. T., Poli G. D., Piccialli A. (1997) Musical Signal Processing
Roads C. (2001) Microsound
Rossille F.-A. (1998) Nouvelles technologies musicales et imageries mentales
Ruget-Langlois N. (1999) Musique et technologie: la démarche particulière de Marco Stroppa. Entretien avec le compositeur
Sabbe H. (1973) Das Musikdenken von Karel Goeyvaerts in Bezug auf das Schaffen von Karlheinz Stockhausen
Sargenti S. (1995) Software per la definizione di strumenti nella musica elettronica: analisi e realizzazione di Mikrophonie I e di Solo di K.Stockhausen (Software for the definition of electronic music instruments: analysis and realization of Mikrophonie I and Solo by K.Stockhausen)
Schoeller P. (1986) Mutation de l'écriture : Éclat, Stria, Désintégrations
Schrader B. (1982) Introduction to Electro-acoustic Music
Sciarrino S., Somigli P. (2003) Nature technologique
Serra M.-H. (1993) La synthèse dynamique stochastique de Iannis Xenakis
Serra X., Rodet X., Beauchamp J., Röbel A., Wright M., Fitz K., Wakefield G. (2000) Analysis/Synthesis Comparison
Simona S. (1995) Software per la definizione di strumenti nella musica elettronica: analisi e realizzazione di Mikrophonie I e di Solo di K.Stockhausen (Software for the definition of electronic music instruments: analysis and realization of Mikrophonie I and Solo by K.Stockhausen)
Smith J. O. (1993) Observations sur l'histoire de la synthèse numérique du son
Sousa Dias A. D. (2005) Articulation musique - image : les cas de Réflexion faite... et Natureza morta - visages d'une dictature
Spiegel L. (1998) Graphical GROOVE: Memorial for the VAMPIRE, a visual music system
Supper M. (1997) Elektroakustische Musik und Computermusik; Geschichte-Ästhetik-Methoden-Systeme (Electroacoustic Music and Computer Music: History, Aesthetics, Methods, Systems)
Teruggi D. (1995) Les développements de la recherche informatique au Groupe de recherches musicales de l'Institut national de l'audiovisuel (INA-GRM)
Thomas J.-C., Mion P., Nattiez J.-J. (1982) L'envers d'une œuvre. De Natura Sonorum de Bernard Parmegiani
Tiffon V. (2002) Jean-Claude Risset : Sud (1985)
Tillmann H. G., Stelkens J. (1999) KlangForschung '98: Symposium zur elektronischen Musik
Toop R. (1981) Stockhausen's Electronic Works: Sketches and Work-Sheets from 1952-1967
Vaggione H. (1997) Morphological Transformations Though Analysis and Resynthesis
Vaggione H. (2003) Composition musicale et moyens informatiques : questions d'approche
Vande Gorne A. (1995) Une histoire de la musique électroacoustique
Veitl A. (2004) Le compositeur à l'ordinateur (1955-1985) : des moyens de rationalisation aux outils de réalisation
Victor M. (1975) L'informatique musicale
Vidolin A. (1980) Interazione fra i livelli di rappresentazione dell'informazione musicale nella composizione mediante elaboratore (Interaction among the representation levels of musical data in computer music composition)
Wanderley M. M., Depalle P. (1999) Contrôle gestuel de la synthèse sonore
Waugh I. (2000) Quick Guide to Analogue Synthesis
Xenakis I. (1981) Les chemins de la composition musicale
Young J. (2004) Sound Morphology and the Articulation of Structure in Electroacoustic Music
Ystad S., Guillemain P., Kronland-Martinet R. (1997) Modelling of Natural Sounds by Time-frequency and Wavelet Representations