Sounds being classified can be of use both to the makers and listeners of electroacoustic music. Such attempts, of which there have been too few until this point, were created to assist in compositional approaches as well as the analytical experience/reception. Examples include Schaefferian theory, Wolfgang Thies' "Typologie der Klänge" which used adjectival sonic descriptors (W. Thies-Grundlagen einer Typologie der Klänge, Hamburg: Verlag der Musikalienhandlung Karl Dieter Wagner, 1982) and more formal typologies based on physical sound characteristics or types of sound objects.
Classification of Sound
Classification des sons
Classer les sons peut être une activité utile aux créateurs mais aussi aux auditeurs de la musique électroacoustique. Une telle pratique, trop peu utilisée jusqu'à présent, a été créée afin d'aider le compositeur dans son travail créatif mais aussi l'analyste dans ses expériences sur la réception de la musique. Parmi les exemples de classification, citons la théorie schaefferienne, la Typologie der Klänge (Typologie des sons) de Wolfgang Thies utilisant des descripteurs sonores sous forme d'adjectifs (W. Thies. Grundlagen einer Typologie der Klänge, Hamburg: Verlag der Musikalienhandlung Karl Dieter Wagner, 1982) ainsi que plusieurs formes de typologies fondées sur les caractéristiques physiques des sons ou sur les types d'objets sonores.
Classificazione dei suoni
Si tratta di un'attività utile sia per chi fa, che per chi ascolta la musica elettroacustica. Sebbene ancora poco usata, è stata creata per aiutare il compositore nel suo lavoro creativo ma anche l'analista nelle sue esperienze sulla recezione della musica. Tra gli esempi di classificazione, va ricordata la teoria schaefferiana, la Typologie der Klänge (Tipologia dei suoni) di Wolfgang Thies che utilizza descrittori sonori sotto forma di aggettivi (W. Thies. Grundlagen einer Typologie der Klänge, Hamburg: Verlag der Musikalienhandlung Karl Dieter Wagner, 1982) e molte forme di tipologia fondate sulle caratteristiche fisiche dei suoni o sui tipi di oggetto sonoro.
Klassifikation von Klang
Sounds being classified can be of use both to the makers and listeners of electroacoustic music. Such attempts, of which there have been too few until this point, were created to assist in compositional approaches as well as the analytical experience/reception. Examples include Schaefferian theory, Wolfgang Thies' "Typologie der Klänge" which used adjectival sonic descriptors (W. Thies-Grundlagen einer Typologie der Klänge, Hamburg: Verlag der Musikalienhandlung Karl Dieter Wagner, 1982) and more formal typologies based on physical sound characteristics or types of sound objects.
Clasificación del Sonido
Una clasificación sonora puede ser de utilidad tanto para quienes crean como para quienes escuchan música electroacústica. Los pocos intentos de clasificación que se han realizado hasta ahora fueron desarrollados para asistir tanto en los abordajes composicionales como en las experiencias de escucha analíticas. Algunos ejemplos son: la teoría Schaefferiana, la "Typologie der Klänge" de Wolfgang Thies, que utilizaban adjetivos como descriptores del sonido (W. Thies-Grundlagen einer Typologie der Klänge, Hamburg: Verlag der Musikalienhandlung Karl Dieter Wagner, 1982) y tipologías más formales basadas en las características físicas del sonido o tipos de objetos sonoros.