Établissement de cadres relationnels pour l'analyse de la musique postschaefferienne

Smalley, Denis

1999

Ouïr, entendre, écouter, comprendre après Schaeffer. Paris: INA-GRM, Buchet/Chastel, 177-213.

Language: French

The author analyses the current role of Schaefferian theory for composers, researchers and listeners in eight steps:
- The Schaefferian heritage: the place of Schaefferian theory in current analysis and aesthets theories - The composer and the analyst as listener: the listening experience - Pertinence: the analytical criterion of pertinence - Listening strategies: a discussion about Delalande's theory - The sound object and its different meanings, the sound object as an event - Metaphorical frameworks: the place of metaphor in the music theory of electroacoustic music - Methodology and flexibility in musical analysis - The relational frameworks: on musical archetypes (temporal structures, relation between sounds) in acousmatic music and analysis

In conclusion, Denis Smalley insists on the necessity of understanding listening strategies to produce an analytical theory for acousmatic music.

L'auteur analyse en 8 étapes la place actuelle de la théorie schaefferienne pour les compositeurs, les chercheurs et les auditeurs :
- l'héritage schaefferien : la place de la théorie schaefferienne dans les théories analytiques et esthétiques actuelles ; - le compositeur et l'analyste comme auditeurs : l'expérience d'écoute ; - pertinence : le critère analytique de pertinence ; - les conduites d'écoute : une discussion sur la théorie de François Delalande ; - l'objet sonore et ses différentes idées, l'objet sonore comme évènement ; - les cadres métaphoriques : la place de la métaphore dans la théorie musicale de la musique électroacoustique ; - méthodologie et flexibilité dans l'analyse musicale ; - les cadres relationnels : sur les archétypes musicaux (structures temporelles, relation entre les sons) dans la musique acousmatique et dans l'analyse.

En conclusion, Denis Smalley insiste sur la nécessité d'utiliser des stratégies d'écoute afin de produire une théorie analytique de la musique acousmatique.