Vers une conscience d'associations/For An Awareness Of Associations

Copeland, Darren

1998

eContact! 1(4).

Language: French

In this article, the author discusses the use of environmental sound in acousmatic art. He notes that there is a tendency to exploit such sounds for their latent musical properties and that their 'social baggage', the metaphors that might lurk within them, often remain unchecked. He notes that when such baggage is opened, there is still a great deal of ambivalence about what is being communicated or not communicated - the composer may have one interpretation whereas the listener may have varying interpretations that agree or disagree with the composer. He argues that without conscientious efforts to approach environmental sounds with some imagination and sensitive social awareness, the language for coping with the everyday sound world will remain crude and ineffectual.

Dans cet article, l'auteur analyse l'utilisation des sons de l'environnement dans l'art acousmatique. Il remarque une tendance à exploiter de tels sons pour leurs propriétés musicales latentes et pour leur "contenu social", pour les métaphores qu'ils pourraient contenir, ce qui est souvent inutilisé. Il note que, lorsqu'un tel contenu est assumé, il demeure une grande ambivalence entre ce qui est transmis et ce qui ne l'est pas - le compositeur peut avoir une interprétation tandis que l'auditeur peut en avoir d'autres, conformes ou non à celles du compositeur. Il défend le fait que, sans un effort conscient pour utiliser les sons de l'environnement avec un peu d'imagination et une sensibilité sociale, le langage permettant d'affronter les sons de tous les jours demeure un exercice brut et inefficace.