Spatialisation

Spatialisation is perhaps the most all-embracing and general term used to describe the means by which loudspeakers are used to articulate or create a spatial musical experience for listeners in playback or performance. The term is wide-ranging from a technical, and arguably aesthetic point of view. It includes formats (e.g. Stereophonic, Ambisonic, Dolby), the placement and movement of sounds in space in any number of listening situations (e.g. concert hall, installation, virtual environment, cinema), and performance practices (e.g. diffusion, Octophony, and more recent developments in automated performance systems).

Spatialisation

Le terme spatialisation est probablement le plus simple à comprendre et le plus courant pour désigner les situations dans lesquelles des haut-parleurs sont utilisés afin de créer une expérience musicale mise en espace d'une œuvre enregistrée ou d'une performance en public. Ainsi, ce terme désigne une technique mais aussi un point de vue esthétique. Sur le plan technique, il comprend l'utilisation de différents formats (par exemple, la stéréophonie, l'ambisonie ou le dolby), de différentes positions et de mouvements de sons dans n'importe quel type de situations d'écoute (par exemple, les salles de concert, les installations, les environnements virtuels ou les salles de cinéma) et de différentes pratiques de la performance (par exemple, la diffusion, l'octophonie et les récents développements des systèmes automatisés d'aide à la diffusion).

Spazializzazione

Il termine indica probabilmente il modo più generico e semplice per descrivere una situazione in cui i sistemi di altoparlanti sono usati per articolare o creare un'esperienza d'ascolto musicale spazializzata, di lettura di un brano registrato (playback) o di esecuzione in concerto. Il suo significato comprende nozioni tecniche ed estetiche. Include formati diversi (stereofonia, ambisonia, Dolby), posizionamenti diversi dei suoni e/o loro movimento nello spazio, varie situazioni di ascolto (sala a concerto, installazione, ambiente virtuale, cinema), e in varie pratiche esecutive (diffusione, ottofonia, sistemi più recenti per l'esecuzione automatica).

Spatialisation

Spatialisation is perhaps the most all-embracing and general term used to describe the means by which loudspeakers are used to articulate or create a spatial musical experience for listeners in playback or performance. The term is wide-ranging from a technical, and arguably aesthetic point of view. It includes formats (e.g. Stereophonic, Ambisonic, Dolby), the placement and movement of sounds in space in any number of listening situations (e.g. concert hall, installation, virtual environment, cinema), and performance practices (e.g. diffusion, Octophony, and more recent developments in automated performance systems).

Espacialización

Espacialización es quizás el término más general y abarcativo empleado al describir la forma mediante la cual los altavoces son utilizados para articular o crear una experiencia musical espacial para quienes escuchan una grabación o un concierto. El término cubre un amplio rango tanto en el ámbito técnico como en el discutible plano estético. Incluye a los formatos (por ejemplo, estereofónico, Ambisonic, Dolby), la ubicación y el movimiento de los sonidos en el espacio en cualquier situación de escucha (por ejemplo, sala de concierto, instalación, ambiente virtual, cine), y las prácticas de interpretación (por ejemplo, difusión, octofonía, y otros desarrollos recientes en sistemas de ejecución automatizados).

References

Appleton J. H., Buxton W., Ferreyra B., Küpper L., Pignon P., Menard P., Aharonian C., Goethals L., Hanson S., Clozier C., Savouret A., Beyls P., Boeswillwald P., Nilson L., Rudnik E., Kotonski W., Chiarucci H. (1975) La musique électroacoustique en 5 thèmes
Ascione P. (1988) Pour une écriture de l'espace
Ascione P. (1991) La polyphonie spatiale
Austin K. (2005) Why do you want so many Loudspeakers?
Barrett N., Hammer O. (1998) Mimetic Dynamics
Barrett N. (2002) Spatio-musical Composition Strategies
Battier M. (2002) L'opéra et les technologies du son artificiel
Battier M. (2003) Notes sur l'électronique dans un opéra récent : K... de Philippe Manoury
Battier M., Nouno G. (2003) L'électronique dans l'opéra de Kaija Saariaho, L'amour de loin
Baudoux R., Kientzy D. (2000) Interview Daniel Kientzy (2/2)
Bayle F. (1977) Support/Espace
Bayle F. (1986) À propos de l'acousmonium
Bayle F. (1988) L'odyssée de l'espace
Bayle F. (1991) Mi-lieu
Bayle F. (1995) Musique acousmatique. Diabolus in Musica ?
Bayle F. (1996) ... À propos du rôle de l'interprète dans la musique acousmatique
Bayle F., Risset J.-C., Jaffrennou P.-A., Nicolas F., Daubresse É. (1998) L'espace et l'électroacoustique
Blaukopf K. (1971) Space in Electronic Music
Bossis B. (2002) Karlheinz Stockhausen
Bossis B. (2003) Introduction à l’histoire et à l’esthétique des musiques électroacoustiques
Bossis B. (2004) Mortuos Plango, Vivos Voco de Jonathan Harvey ou le miroir de la spiritualité
Bridoux-Michel S. (2004) Musique, architecture, un projet multimédia: le Pavillon Philips de l'Exposion internationale de 1958
Brophy P. (1990) The Architecsonic Object: Stereo Sound, Cinema & Colors
Burns C. (2005) Compositional Strategies for Point-Source Spatialization
Burtner M. (2005) Ecoacoustic and Shamanic Technologies for Multimedia Composition and Performance
Chion M. (1988) Les deux espaces de la musique concrète
Chion M., Gayou É., Dufour D. (2005) Requiem
Clarke M. (1999) Composing with Multi-channel Spatialisation as an Aspect of Synthesis
Clozier C. (1988) Un instrument de diffusion : le gmebaphone
Couprie P. (2001) La musique électroacoustique en concert : histoire et perspectives
Courchene K. S. (2001) A Conversation with Beatriz Ferreyra
Dhomont F. (1988) Parlez-moi d'espace
Dhomont F. (1988) Navigation à l’ouie : la projection acousmatique
Dhomont F. (1988) Navigation à l'ouie : la projection acousmatique
Dhomont F. (1991) Acousmatic Update
Dhomont F. (1995) Rappels acousmatiques
Dhomont F. (1995) Navigation à l'ouïe: la projection acousmatique
Dodge C., Jerse T. A. (1985) Computer Music Synthesis, Composition, and Performance
Dow R. J. (2004) Sound Diffusion and the Sonic Image
Dreyer S. (1999) Marseille à l'heure électronique
Duchenne J.-M. (1990) Les sons libérés
Duchenne J.-M. (1998) Pour un art des sons vraiment fixés
Duchenne J.-M. (2005) Des outils pour composer l'espace
Dufour D., Prager J., Baudoux R. (1991) Les espaces de l'extase
Dufour D., Prager J. (1998) Entretien avec Denis Dufour
Emmerson S. (1995) Analysis of Live Electronic Music
Emmerson S. (1998) Aural Landscape: Musical Space
Fells N. (2002) On Space, Listening and Interaction: Words on the Streets are These and Still Life
Fort B. (1990) De l'acousmatique à la plastique sonore
Garcia D. (1998) “Concert multiphonie” : l'espace différencié
Garcia X. (1988) Géométrie de l'image acoustique
Gauthier P.-A. (2004) Sound Reproduction Using Multi Loudspeakers Systems
Giomi F., Schwoon K., Meacci D. (2003) Live Electronics in Luciano Berio's Music
Giomi F., Schwoon K., Meacci D. (2003) Electroacoustic Music in a Multi-Perspective Architectural Context: A sound installation for Renzo Piano's Auditorium of Rome
Giomi F., Schwoon K. (2005) Il continuo mutevole: Altra voce di Luciano Berio (The mutable discourse: Altra voce by Luciano Berio)
Godman R. (2004) The Enigma of Vitruvian Resonating Vases and the Relevancs of the Concept for Today
Godman R. (2004) Recreating the Real, Realizing the Imaginary - A Composers Preoccupation with Acoustic Space
Gray D. A. P. (2004) David Tudor in the Late 1980s: Understanding a Secret Voice
Grintsch J. S. (2006) La fonction perceptive de l'espace composé dans l'œuvre de François Bayle
Haas S. (2004) Active Acoustics: Defining One's Private Acoustic Environment
Harrison J. (1999) Diffusion: Theories and Practices, with Particular Reference to the BEAST System
Humpert H. U. (2004) L'évolution technologique de la musique électronique au cours des 50 dernières années et son influence sur le travail du compositeur
Jaffrennou P.-A. (1988) Quelques considérations sur l'apport de l'informatique à la musique envisagée comme art d'interprétation
Justel E. (2002) Space As Structural Function In Electroacoustic Music
Karttunen A., Hoitenga C., Stoianova I., Barrière J.-B., Mathieu J.-B., Saariaho K. (1999) Prisma
Küpper L. (2003) Musiques imaginaires, musiques méta-réelles, musiques matérielles
Landy L. (1991) What's the Matter with Today's Experimental Music: Organized Sound too Rarely Heard
Landy L. (1994) Experimental Music Notebooks
Landy L. (2002) The Emancipation of Sound in that Box We Call a Theatre
Lauras M. (1990) Proposition pour une utopie. Pourquoi pas un théâtre acousmatique?
Lejeune J. (1991) La forme dans le paysage (2)
Lemaître D. (1987) Vous avez dit acousmatique
Lotis T. (2003) The Creation and Projection of Ambiophonic and Geometrical Sonic Spaces with Reference to Denis Smalley's Base Metals
Lyons A. D. (2001) Ian Fredericks in Interview: Ideas of an Australian spatial synthesis and mixed media innovator
Malham D. G. (1998) Approaches to Spatialisation
Manning P. D. (2006) The significance of techné in understanding the art and practice of electroacoustic composition
Maratti A. (1996) Music and Science: An Interview with Martino Traversa
Mary M. (2006) L'orchestration électroacoustique. Une approche particulière à la composition électroacoustique. Ses liens avec la musique instrumentale et ses applications dans le domaine de l'analyse musicale
Menard P. (1991) Le projet de Vancouver
Menezes F. (1998) La spatialité dans la musique électroacoustique. Aspects historiques et proposition actuelle
Merlier B. (1998) À la conquête de l'espace
Merlier B. (2002) Qu'est-ce que l'informatique musicale ?
Merlier B. (2005) Réflexion à propos de la mise en espace de la musique électroacoustique dans les logiciels audionumériques
Merlier B. (2006) Vocabulaire de l'espace en musiques électroacoustiques (Vocabulary of space in electroacoustic musics)
Minard R. (1991) La musique environnementale
Minjard J.-F. (1991) Stéréo ou multipiste ?
Moore A., Moore D., Mooney J. (2004) M2 Diffusion - The Live Diffusion of Sound in Space
Nattiez J.-J., Boulez P. (1991) Musique/Espace
Normandeau R. (1991) L'espace en soi
Normandeau R., Bouhalassa N. (1999) Robert Normandeau Interviewed by Ned Bouhalassa
Normandeau R. (2002) Qu'est-ce concert?
Otondo F., Soto J. (2004) Three diagonal strategies for a sound installation
Otondo F. (2005) Some Considerations for Spatial Design and Concert Projection with Surround 5.1
Otondo F. (2007) Creating Sonic Spaces: An Interview with Natasha Barrett
Otondo F. (2008) Contemporary trends in the use of space in electroacoustic music
Pascal M. (1999) Le studio instrumental : les données d'une virtuosité à l'intérieur même du son
Peignot J. (1960) De la musique concrète à l'acousmatique
Perloff N. (2004) Hearing Spaces: David Tudor's Collaboration on Sea Tails
Poli G. D., Rocchesso D. (1998) Physically Based Sound Modelling
Polli A. (2004) Modelling Storms in Sound: The Atmospherics/Weather Works Project
Pottier L., Stalla O. (2000) Interpretation and Space
Pottier L. (2003) Straps : pièce d'Eryck Abecassis pour ensemble et électronique en concert
Poulard G. (1991) Sortir de la salle de concert
Poullin J. (1957) Son et espace
Poullin J. (1999) L'apport des techniques d'enregistrement dans la fabrication de matières et de formes musicales nouvelles. Application à la musique concrète
Pulkki V. (1998) Creating Generic Soundscapes in Multichannel Loudspeaker Systems Using Vector Base Amplitude Panning in Csound Synthesis Software
Risset J.-C. (1988) Quelques observations sur l'espace et la musique aujourd'hui
Risset J.-C., Pottier L., Sousa Dias A. D., Lorrain D. (2002) De Inharmonique à Resonant Sound Space : temps réal et mise en espace
Risset J.-C., Baudoux R. (2003) Interview Jean-Claude Risset
Robindoré B. (2005) Forays into Uncharted Territories: An Interview with Curtis Roads
Rudy P. (2001) Separation Anxiety: Metaphoric transmutations from a paradoxical biological instrument, or: What is a cactus doing in our concert hall?
Russo M. (2002) Lo spazio come fonte di ispirazione nella musica del secondo ’900 (Space as inspiration source in the music of the second part of the XX century)
Russo M. (2004) Virtual space and cinema: the front-back presentation of sound
Savouret A. (1991) ... Des illusions ...
Schäfer S., Krebs J. (2003) Sound - Time - Space - Movement: The space-soundInstallations of the artist-couple
Schütze S. (2003) The Creation of an Audio Environment as Part of a Computer Game World: The design for Jurassic Park - Operation Genesis on the XBOX™ as a broad concept for surround installation creation
Smalley D. (1999) Établissement de cadres relationnels pour l'analyse de la musique postschaefferienne
Stiegler B. (2003) Bouillonnements organologiques et enseignement musical
Stockhausen K. (1996) Electroacoustic Performance Practice
Stroppa M. (1999) Live Electronics or... Live Music? Towards a Critique of Interaction
Tiffon V. (1997) Espace et musique mixte
Tiffon V. (2005) Les musiques mixtes : entre pérennité et obsolescence
Truax B. (1996) Computer Controlled Diffusion
Truax B. (1998) Composition and Diffusion: Space in Sound in Space
Trân Q. H. (2001) Un dialogue occident-orient : l'exemple de Vê Nguôn (1975)
Tutschku H. (2002) On the Interpretation of Multi-Channel Electroacoustic Works on Loudspeaker-Orchestras: Some thought on the GRM-Acousmonium and BEAST
Ungeheuer E. (1991) Elektronische Musik im Raum. Ansätze zu einer musikalischen Topologie (Electronic Music in Space: Starting points for a musical topology)
Vaggione H. (1991) Jeux d'espaces : conjonctions et disjonctions
Vaggione H. (1995) About the Electroacoustic Approach: Situations, Perspectives
Vande Gorne A. (1988) Les deux côtés du miroir : la mariée est-elle trop belle ?
Vande Gorne A. (1991) Espace et structure propositions pour une écriture de l'espace
Vande Gorne A. (1995) Une histoire de la musique électroacoustique
Vande Gorne A. (2004) L'interprétation spatiale. Essai de formalisation méthodologique
Vandenbogaerde F. (1977) De la diffusion des musiques électroacoustiques
Varèse E. (1983) 1953-1965 : Invention du futur
Verin N. (1988) Spatialisation : interprétation, composition, improvisation ?
Vidalenc J.-L. (1990) L'acoustigloo. Le système de diffusion
Viola B. (2004) David Tudor: The Delicate Art of Falling
Weeter J., Moorefield V. (2004) The Lucid Dream Ensemble: A laboratory of discovery in the age of convergence
Wishart T. (1988) The Composition of Vox-5
Wolff K. F. (1994) Drawing with Sound
Worrall D. (1998) Space in Sound: Sound of Space
Wyatt S. A. (1999) Investigative Studies on Sound Diffusion/Projection
Xenakis I. (1957) Le Corbusier's ‚Elektronisches Gedicht' (Philips Pavillon der Brüsseler Weltausstellung - 1958)
Xenakis I. (1959) Note sur un “geste électronique”
Zvonar R. (2005) A History of Spatial Music