Phonography

  1. A global appellation for any musical or sonic work whose existence is dependent on the techniques of sound recording (at some point) in its creation. The term could therefore include many areas of electroacoustic music-making that involve the creation of a 'fiction' or 'fabrication' (e.g. acousmatic, anecdotal, plunderphonics, or collage-based compositions), but could also be extended to the customary use of sound recording (i.e. to document performances of existing musics) as well.
  1. A term denoting the conception of sound recording being a form of sound 'photography', coined by the French composer and theorist François-Bernard Mâche. In Mâche's work the term is of significance at the level of his attitude of allowing 'reality' to be present in the musical work, and from his use of phonography (in French phonographie) as a model. This may or may not appear in the eventual work and can be used in pursuing creative activities other than sound recording. This conception is related in some ways to 'musicalised' notions of the 'found object' (in French objet trouvé) and (Duchamp's) ready-made.

Phonographie

  1. Appellation globale pour toute musique ou œuvre sonore dont la création dépend (jusqu'à un certain point) des techniques d'enregistrement du son. Le terme désigne donc de nombreux types de musiques électroacoustiques dont la conception implique la création d'une “fiction” ou d'une “fabrication” (par exemple, l'acousmatique, les œuvres anecdotiques, les plunderphonics ou les compositions basées sur la technique du collage) mais il pourrait aussi bien être étendu à l'utilisation simple de l'enregistrement sonore (c'est-à-dire pour documenter l'interprétation des musiques existantes).
  1. Terme inventé par le compositeur et théoricien français François-Bernard Mâche et décrivant une pratique de l'enregistrement sous la forme de “photographie” sonore. Dans les œuvres de François-Bernard Mâche, le terme phonographie signifie la possibilité d'intégrer la réalité à un travail musical. Cette pratique peut ou non apparaître explicitement dans une œuvre, mais elle peut aussi être employée à travers des techniques autres que l'enregistrement sonore. Par certains côtés, ce concept est lié aux notions “musicalisées” d'objet trouvé et de ready-made (de Duchamp).

Fonografia

  • In generale si intende qualsiasi musica o opera sonora la cui creazione dipenda dalle tecniche di registrazione del suono. Il termine indica dunque vari tipi di musica elettroacustica la cui concezione implichi la creazione di una “fiction” o “fabbricazione” (per esempio, l'acusmatica, le opere aneddotiche, i plunderphonics o i brani basati sulla tecnica del collage), ma indica anche il semplice utilizzo della registrazione sonora (per documentare la perforance di musiche esistenti).
  • Termine inventato dal compositore e teorico François-Bernard Mâche per descrivere la pratica di registrazione del suono intesa come ‘fotografia' sonora. Nelle sue opere, con il termine phonographie intende la possibilità di integrare la realtà nell'opera musicale e di intendere la fonografia come il suo modello. Ciò può apparire come non apparire nel brano finale, e può essere usato anche per attività creative oltre che per la sola registrazione sonora. Il concetto è correlato con la nozione ‘musicale' di oggetto trovato (objet trouvé) e di ready-made (mutuata da Duchamp).

Phonographie

  1. A global appellation for any musical or sonic work whose existence is dependent on the techniques of sound recording (at some point) in its creation. The term could therefore include many areas of electroacoustic music-making that involve the creation of a 'fiction' or 'fabrication' (e.g. acousmatic, anecdotal, plunderphonics, or collage-based compositions), but could also be extended to the customary use of sound recording (i.e. to document performances of existing musics) as well.
  1. A term denoting the conception of sound recording being a form of sound 'photography', coined by the French composer and theorist François-Bernard Mâche. In Mâche's work the term is of significance at the level of his attitude of allowing 'reality' to be present in the musical work, and from his use of phonography (in French phonographie) as a model. This may or may not appear in the eventual work and can be used in pursuing creative activities other than sound recording. This conception is related in some ways to 'musicalised' notions of the 'found object' (in French objet trouvé) and (Duchamp's) ready-made.

Phonography - Phonographie (Fonografía)

  1. Una denominación global para cualquier obra musical o sonora cuya existencia sea dependiente (en algún punto) de las técnicas de grabación de sonido para su creación. El término podría entonces incluir a muchas de las áreas relacionadas con la creación de música electroacústica que involucren la creación de una "ficción" o "fabricación" (por ejemplo, composiciones acusmáticas, anecdóticas, plunderphonics o basadas en collage), pero también podría extenderse al uso tradicional de la grabación sonora (es decir, para documentar las ejecuciones de música ya existente).
  1. Término, acuñado por el compositor y teórico francés François-Bernard Mâche, que se refiere a la concepción de la grabación sonora como una forma de "fotografía" sonora. En la obra de Mâche, el término es significativo por permitir a la "realidad" estar presente en la obra musical, y por su uso de la phonographie (en español, fonografía; en inglés, phonography) como modelo. Además de su uso en las grabaciones de sonido, la phonographie puede aparecer en algunos trabajos y emplearse en el desarrollo de actividades creativas. Esta concepción se relaciona en cierta forma con las nociones "musicalizadas" del "objeto encontrado" (en francés, objet trouvé) y el readymade (de Duchamp).

References