PROGREMU

Musical composition is a complex process combining several discrete activities. Traditionally, disciplines such as harmony, counterpoint and orchestration have been regarded as distinct, though related, areas. Furthermore, each is characterised by a priori systems of classification and organisation. However, in the environment of the electroacoustic studio such systems are frequently entirely inappropriate and the composer appears to be confronted with repertories of sounds and techniques lacking both order and clarity. Pierre Schaeffer's "Programme de la Recherche Musicale" (or PROGREMU) is a response to this situation. PROGREMU consists of five interdependent stages by which musical composition mediated by technology can be approached systematically. Recorded sound objects are classified and described according to their perceived features. These procedures facilitate the grouping of sound objects and, potentially, the promotion of any characteristic to the role of a principal articulator of structure. Separate activities can, therefore, still be identified. However, the electroacoustic medium encourages a reassessment of their functions and relationships. Consequently, PROGREMU elaborates, rather than rejects, already systematised traditional activities.

PROGREMU comprises a system of five interdependent stages: typology, morphology, characterology, analysis and synthesis. By means of typology and morphology sound objects are isolated from their context, classified and described. These are the most detailed, taxonomic stages of the programme. Thereafter, according to characterology, sounds can be grouped in "genres" and, by analysis, their potential for musical structures can be assessed. With this information the composer can synthesise new sound objects. Each stage has a specific function but is subservient to the ultimate aim - musical composition. (Source - John Dack, "Systematising the Unsystematic" - Paper presented at the Arts Symposium of the International Conference for Advanced Studies in Systems Research and Cybernetics, Baden-Baden, Germany, August, 1999)

PROGREMU

La composition musicale est un processus complexe combinant plusieurs activités bien distinctes. Traditionnellement, des disciplines telles que l'harmonie, le contrepoint et l'orchestration ont toujours été considérés comme séparées, bien qu'associées à travers différentes zones. De plus, chacune d'elle est caractérisée par un système de classification et d'organisation a priori. Toutefois, dans l'univers du studio électroacoustique de tels systèmes sont fréquemment entièrement inappropriés et le compositeur est alors confronté avec un répertoire de sons et de techniques manquant d'ordre et de clarté. Le programme de la recherche musicale de Pierre Schaeffer (PROGREMU) est une réponse à cette situation. Le PROGREMU se compose de cinq étapes interdépendantes avec lesquelles la composition musicale utilisant la technologie peut être systématiquement étudiée. Dans le PROGREMU, les sons enregistrés sont classés et décrits selon la perception que l'on en a. Ainsi, ces procédures facilitent l'association d'objets sonores et, potentiellement, la mise en évidence de n'importe quelle caractéristique comme articulation principale de la structure. De plus, des fonctions indépendantes peuvent aussi être identifiées. Cependant, le médium électroacoustique pousse à réévaluer ces fonctions et les relations entre les objets sonores. En conséquence, le PROGREMU fait évoluer, plutôt que rejette, les activités traditionnelles déjà systématisées.

Le PROGREMU comprend un système de cinq étapes interdépendantes : la typologie, la morphologie, la caractérologie, l'analyse et la synthèse. À travers la typologie et la morphologie, les objets sonores sont isolés de leur contexte, classés et décris. C'est l'étape la plus détaillée du programme. Ensuite, en accord avec la caractérologie, les sons peuvent être regroupés en “genres” et, à travers l'analyse, leur potentiel à entrer dans des structures musicales peut être évalué. Avec ces renseignements, le compositeur peut synthétiser de nouveaux objets sonores. Chaque étape possède une fonction spécifique mais est soumise au but final : la composition musicale. (Source - John Dack, "Systematising the Unsystematic" - Article présenté lors du Arts Symposium of the International Conference for Advanced Studies in Systems Research and Cybernetics, Baden-Baden, Germany, August, 1999)

PROGREMU

La composizione musicale è un processo complesso che combina attività differenti tra loro. Tradizionalmente, discipline come l'armonia, il contrappunto e l'orchestrazione sono state viste come aree distinte, sebbene correlate. Ognuna di queste è caratterizzata da sistemi predeterminati di classificazione e organizzazione. Tuttavia, nell'ambito dello studio elettroacustico tali sistemi risultano totalmente inappropriati, e il compositore si trova a dover affrontare repertori di suoni e tecniche che mancano di ordine e chiarezza. Il programma di ricerca musicale di Pierre Schaeffer ("Programme de la Recherche Musicale", o PROGREMU) è una risposta a questa situazione. PROGREMU si compone di cinque tappe interdipendenti con le quali la composizione musicale che utilizza la tecnologia può essere studiata sistematicamente. I suoni registrati possono essere classificati e descritti secondo la percezione che si ricava dalle loro caratteristiche. Queste procedure facilitano l'associazione e i raggruppamento degli oggetti sonori e, potenzialmente, la messa in evidenza di qualsiasi caratteristica come articolazione principale della struttura; ma possono venire anche identificate alcune funzioni indipendenti. Il medium elettroacustico induce a rivalutare queste funzioni e le relazioni tra gli oggetti sonori. PROGREMU elabora e fa evolvere, anziché escludere, le attività tradizionali già sistematizzate.

PROGREMU comprende un sistema di cinque tappe interdipendenti: la tipologia (typologie), la morfologia (morphologie), la caratterologia (caractérologie), l'analisi (analyse) e la sintesi (synthèse). Attraverso la tipologia e la morfologia, gli oggetti sonori vengono isolati dal loro contesto, classificati e descritti. Questa è la tappa tassonomicamente più dettagliata del programma. Inoltre, in accordo con la caratterologia, i suoni possono essere raggruppati in “generi” e, attraverso l'analisi, può venire valutato il loro potenziale a formare strutture musicali. Con queste informazioni, il compositore può sintetizzare nuovi oggetti sonori. Ogni tappa possiede una funzione specifica ma è sottomessa allo scopo finale: la composizione musicale. (Fonte - John Dack, Systematising the Unsystematic - Paper presented at the Arts Symposium of the International Conference for Advanced Studies in Systems Research and Cybernetics, Baden-Baden, Germany, August, 1999).

PROGREMU

La composición musical es un proceso complejo que combina varias actividades discretas. Tradicionalmente, disciplinas tales como la armonía, el contrapunto y la orquestación han sido consideradas como áreas diferentes, aunque relacionadas. Asimismo, cada una está caracterizada por sistemas de organización y clasificación a priori. Sin embargo, en el ambiente del estudio electroacústico tales sistemas son, muchas veces, totalmente inapropiados y el compositor aparece confrontado con repertorios de sonidos y técnicas faltos de órden y claridad. El Programa de Investigación Musical (Programme de la Recherche Musicale) o PROGREMU es una respuesta a esta situación. El PROGREMU está compuesto por cinco etapas interdependientes a través de las cuales la composición musical mediada por tecnología puede ser abordada sistemáticamente. Los objetos sonoros grabados son clasificados y descriptos de acuerdo con las características percibidas. Estos procedimientos facilitan el agrupamiento de objetos sonoros y, potencialmente, la promoción de cualquier característica al rol de articulador principal de la estructura. Aún se pueden identificar, entonces, actividades diferenciadas. Sin embargo, el medio electroacústico invita a una revaluación de sus funciones y relaciones. Consecuentemente, el PROGREMU elabora, más que rechaza, actividades tradicionales ya sistematizadas.

El PROGREMU comprende un sistema de cinco etapas interdependientes: tipología, morfología, caracterología, análisis y síntesis. Por medio de la tipología y la morfología los objetos sonoros son aislados de su contexto, clasificados y descriptos. Estas son las etapas taxonómicas más detalladas del programa. De ahí en más, de acuerdo con la caracterología, los sonidos pueden ser agrupados en "géneros" y, mediante análisis, evaluados en su potencial para integrar estructuras musicales. Con esta información, el compositor puede sintetizar nuevos objetos sonoros. Cada etapa tiene una función específica, pero sirve al objetivo principal: la composición musical.

(Fuente: John Dack, "Systematising the Unsystematic" - Ponencia presentada en el Arts Symposium de la International Conference for Advanced Studies in Systems Research and Cybernetics, Baden-Baden, Alemania, agosto, 1999)

References