L'art des sons fixés ou la musique concrètement

Chion, Michel

1991

Fontaine: Nota Bene, Metamkine, Sono Concept.

Language: French

This book defends musique concrète. The author analyses the art form's characteristics (recording medium, sound recording, editing without image, sound transformations, imaginary sources), investigates various technologies from the birth in 1948 to the digital revolution, presents theoretical issues (internal and external spaces, the listening experience, composers' theories), and compares this art form with the cinema. The last part of this book contains an interview with Michel Chion on his works and a glossary on the most important terms concerning musique concrète.

Table of Contents:

  • A music of sound
  • Beyond sources
  • Ten commandments for an art of fixed sounds
  • The “material” in question
  • Technique and technology in the music of fixed sounds
  • The two spaces
  • Listen to it as you hear it
  • Cinema for the ears? Parallels and their lessons
  • They did not do everything...
  • Sounds engraved in oneself

Cet ouvrage défend la musique concrète. L'auteur analyse les caractéristiques de cette forme d'art (médium enregistrement, enregistrement du son, édition sans le support de l'image, transformations du son, sources imaginaires), explore différentes technologies depuis la naissance en 1948 jusqu'à la révolution numérique, présente les différentes théories (espaces interne et externe, expérience d'écoute, théories des compositeurs) et compare cette forme d'art au cinéma. La dernière partie de l'ouvrage contient une interview de Michel Chion sur son œuvre et un lexique sur les termes les plus importants utilisés en musique concrète.

Table des matières

  • Une musique du son
  • Au-delà des sources
  • Dix commandements pour un art des sons fixés
  • Le “matériau” en question
  • Technique et technologie en musique des sons fixés
  • Les deux espaces
  • Ecoutez-la comme vous l’entendez
  • Un cinéma pour l’oreille ? Le parallèle et ses leçons
  • Ils n’en faisaient pas tous...
  • Des sons gravés en soi